Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 50516
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 22 نوامبر 2023 - 0:54 |

پاکسازی حدود ۸۰۰ هزار قبضه مین خنثی نشده طی ۳۵ سال اخیر در افغانستان

پاکسازی حدود ۸۰۰ هزار قبضه مین خنثی نشده طی ۳۵ سال اخیر در افغانستان

به گزارش آژانس خبری پامیر، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد: نهادهای بشردوستانه از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون موفق به پاکسازی حدود ۷۹۲ هزار قبضه مین طی ۳۵ سال اخیر در افغانستان شده‌اند.

براساس آمار اعلام شده اوچا در شبکه اجتماعی «ایکس»، اکیپ‌های مین زدایی نهادهای بشردوستانه در افغانستان طی مدت ۳۵ سال اخیر موفق شده‌اند بیش از ۱۳ میلیون مورد از بقایای مواد انفجاری و ۷۶۴ هزار قبضه مین ضد نفر و ۳۳ هزار و ۴۶۰ قبضه مین خوردرو را در این کشور پاکسازی کنند.

اداره خدمات مبارزه با مین سازمان ملل نیز در گزارشی اذعان داشت: از سال ۱۹۸۹ میلادی تاکنون حدود ۵۶ هزار و ۹۲۳ غیرنظامی در افغانستان در اثر انفجار انواع مین و بقایای مواد منفجره از جنگ‌ها کشته یا زخمی شده‌اند. این رقم به طور متوسط ۱۱۰ قربانی در ماه است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان ملل پیش از این هشدار داده بودند در افغانستان هنوز هم سالانه صدها نفر قربانی مواد انفجاری منفجر‌نشده و مین می‌شوند.

در چند دهه گذشته، در جریان جنگ‌های داخلی و چریکی هزاران مین در مناطق مختلف افغانستان جاسازی شده و به میزان زیادی از این مواد انفجاری منفجرنشده در نواحی مختلف این کشور باقی‌مانده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.