Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 51033
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, سیاسی, فرهنگی تاریخ انتشار : 09 دسامبر 2023 - 23:17 |

آموزش زنان در افغانستان موضوع محوری نشست دوحه

آموزش زنان در افغانستان موضوع محوری نشست دوحه

به گزارش آژانس خبری پامیر، قرار است امروز نهم دسامبر (۱۸ آذرماه) نشستی در دوحه برگزار شود و در کنار مسائل دیگر، درباره آموزش زنان و دختران در افغانستان نیز تبادل نظر صورت گیرد.

«رینا امیری»، نماینده ویژه آمریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، «رنگینه حمیدی»، وزیر پیشین معارف و برخی دیگر از فعالان حوزه آموزش زنان در این نشست راه حل‌های حمایتی از حقوق زنان در افغانستان را نقد و بررسی خواهند کرد.

در بخشی از دستورکار این نشست در مورد تحصیل زنان در افغانستان آمده است: در بخش آموزش و پرورش به نسل‌های آینده امیدوار هستیم. در طول تاریخ، دانش تأثیر عمیقی بر ملت‌ها، ارتقای استانداردها، ترویج نوآوری و پیشرفت اجتماعی داشته است. با این حال، بخش آموزش در افغانستان، به ویژه در مورد زنان و دختران افغان، از دستیابی به چنین پیشرفتی ناکام است.

حکومت طالبان پیش از این خواستار حضور نمایندگان کابل در نشست‌های پیرامون افغانستان شده بود.

«ثریا پیکان»، فعال حقوق زنان می‌گوید: درباره افغانستان مسائلی که بحث می‌شود، مشخص است از جمله محدودیت زنان از آموزش و تحصیلات عالی، این موارد مطرح خواهد شد؛ ولی این‌که چگونه این مسائل حل شود، مربوط می‌شود به مردم افغانستان و حکومت سرپرست.

«واحد فقیری»، آگاه سیاسی نیز گفت: حقوق زنان تلف شده است، درهای دانش به روی‌ آنها بسته شده است، فرصت کار از آنها گرفته شده است. بر این اساس افغان‌ها از جامعه بین‌الملل از جمله نشست دوحه می‌خواهند که مسئله زنان و دختران افغان را در صدر دستورکار خود قرار دهند.

بخش آموزش دختران افغانستان در نشست دوحه با همکاری مطالعات منازعه و بشردوستانه میزبان نشست هستند و قرار است برخی مسائل جهانی از جمله بحران سوریه، یمن، اوکراین، تغییرات اقلیمی نیز مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.