Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 51073
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 10 دسامبر 2023 - 23:53 |

یونما: وضعیت حقوق بشر در افغانستانی زیر حاکمیت طالبان همچنان وخیم است

یونما: وضعیت حقوق بشر در افغانستانی زیر حاکمیت طالبان همچنان وخیم است

یونما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که وضعیت حقوق بشر در افغانستانی زیر حاکمیت طالبان همچنان وخیم است و این گروه مسوولیت دارند به ویژه به حقوق زنان پابند باشند.

این دفتر امروز یک‌شنبه ۱۹ قوس با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت ۱۰ دسمبر روز جهانی حقوق بشر گفته که “در روز حقوق بشر و هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر، یونما مجدداً از مقامات حاکم افغانستان درخواست می‌کند تا تعهدات حقوق بشری را به عنوان سنگ بنای یک آینده باثبات، صلح آمیز و مرفه برای کشور پذیرفته و از آنها حمایت کنند.”

در اعلامیه تاکید شده که افغانستان در میان اعضای سازمان ملل متحد از تصويب اعلامیه حقوق بشر حمایت کرد. متن این اعلامیه مهم بیان میدارد که “همه انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر حیثیت و حقوق برابر هستند.”

روزا اوتنبایوا نمایند خاص سرمنشی سازمان ملل و رئيس هيئت معاونت این سازمان در افغانستان در این اعلامیه گفته است، “در این سالگرد ویژه، می ‌خواهم به مقامات حاکم یادآوری کنم که افغانستان به عنوان یک کشور عضو معاهدات بین‌المللی حقوق بشر باقی مانده که بخش اساسی حقوق بین‌الملل است و افغانستان در آن نقش تاریخی داشته است.”

او افزوده، “مقامات حاکم هم تعهد قانونی و هم مسوولیت وسیع تری در قبال همه کسانی که در افغانستان زندگی می‌کنند برای ترویج و حمایت از حقوق بشر، به طور خاص حقوق زنان و دختران، دارند. برای تامین رفاه، وحدت و ثبات آینده افغانستان حقوق بشر باید مورد حفاظت قرار گیرد.”

یونما تاکید کرده که با وجود بهبود وضعیت امنیتی در نتیجه کاهش خشونت های مسلحانه پس از آگیست ۲۰۲۱، وضعیت حقوق بشر در افغانستان “همچنان وخیم است.”

به گفته این نهاد، سوابق حقوق بشری مقامات حاکم به ویژه با تبعیض سیستماتیک آنها علیه زنان و دخترانی که از بیشتر عرصه‌های زندگی روزمره و عمومی حذف شده، مشخص شده‌است.

در اعلامیه آمده که علاوه بر محدودیت های شدید اعمال شده بر زنان و دختران، یونما به مستند سازی موارد قتل‌های غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، شکنجه بدنی، دستگیری و بازداشت خودسرانه و سایر موارد نقض حقوق زندانیان ادامه می‌دهد.

یونما همچنین خاطر نشان کرده، کسانی که در دفاع از حقوق بشر صحبت می کنند – به ویژه حقوق زنان و دختران – با دستگیری و بازداشت خودسرانه، تهدید و سانسور {از سوی طالبان} مواجه می‌شوند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.