Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 52206
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان تاریخ انتشار : 31 ژانویه 2024 - 21:45 |

جهان از تشکیل پرونده علیه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند

جهان از تشکیل پرونده علیه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند

هدر بار معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل از کشورهای عضو کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان خواسته که از تشکیل پرونده علیه طالبان حمایت کنند.

خانم بار امروز چهارشنبه ۱۱ دلو، در مطلبی در خصوص بازگشایی پرونده توسط افریقای جنوبی علیه اسرائیل مبنی بر نقض کنوانسیون نسل کشی در غزه، نوشته که زنان افغانستان در داخل این کشور و در دیاسپورا نیز دنبال چنین موضوعی هستند.

او افزوده که “سرکوب وحشیانه” زنان و دختران و محرومیت آنان از حقوق شان توسط طالبان نقض آشکار کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان است که افغانستان در سال ۲۰۰۳ آن را تصویب کرد.

به گفته او، کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان به کشورهای طرف معاهده اجازه می‌دهد تا اختلافات خود را با سایر دولت‌های عضو در رابطه با تفسیر یا اجرای کنوانسیون که با مذاکره یا داوری حل‌وفصل نشده، به دیوان بین‌المللی دادگستری بسپارند.

بار تاکید کرده که بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان حمله طالبان به حقوق زنان و دختران را محکوم کرده‌اند؛ درحالی‌که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال بررسی جنایات ادعایی علیه طالبان است، دیوان بین‌المللی دادگستری نیز راهی را برای پی‌گرد قضایی سوءاستفاده‌های طالبان در اختیار دولت‌های حامی زنان افغانستان قرار می‌دهد که می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

او گفته، “زنان و دختران افغان سزاوار روزی هستند که در دادگاه علیه طالبان حضور داشته باشند و دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. حمایت تنها یک دولت عضو کنوانسیون رفع تبعیض می‌تواند این امر را محقق کند.”

این در حالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، زنان را از حق تعلیم، تحصیل، کار و سفر منع کرده‌اند. این گروه همچنین اخیراً به بهانه بدحجابی، بازداشت گسترده زنان و دختران را در کابل و برخی ولایت‌های دیگر آغاز کرده‌است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.