Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 51935
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 22 ژانویه 2024 - 22:46 |

شهروندان افغانستان در چندین کشور برعلیه نسل‌کشی هزاره‌ها تظاهرات کردند

شهروندان افغانستان در چندین کشور برعلیه نسل‌کشی هزاره‌ها تظاهرات کردند

شهروندان مهاجر افغانستان در اروپا، امریکا و برخی کشورهای آسیایی در اعتراض به نسل‌کشی هزاره‌ها و سرکوب زنان در افغانستان، تظاهرات کردند.

این تظاهرات و راهپیمایی‌ها روز یک‌شنبه ۱ دلو، در شماری از شهرهای امریکا، آلمان، سویدن، ایتالیا و پاکستان از سوی مهاجران افغانستان برگزار شد.

تظاهرات کنندگان در این راهپیمایی‌ها خواستار پایان نسل‌کشی هزاره‌ها و سرکوب زنان در افغانستان شدند.

آنان همچنین با انتشار قطعنامه‌ای مشترک گفته‌اند پس از تسلط طالبان، هزاره‌ها در افغانستان به صورت کامل از ارگان‌های دولتی حذف شده‌اند.
بر بنیاد اعلامیه، “سیاست کوچ اجباری و غصب سرزمین هزاره‌ها که در سال ۱۸۸۷ توسط عبدالرحمان خان اجرا شده بود، اکنون دوباره آغاز شده و اموال تاجران و ثروتمندان هزاره توسط طالبان غصب می‌شود.”

اعلامیه افزوده که در حاکمیت جدید طالبان هزاره‌ها تنها جمعیتی هستند که بار دیگر آماج قتل‌های هدفمند و سیستماتیک در ادامه نسل‌کشی‌های قبلی، قرار گرفته‌اند.

در اعلامیه آمده که در ادامه این روند و با تداوم سابقه طولانی نسل‌کشی هزاره‌ها، طالبان اکنون با بازداشت خودسرانه و اختطاف گسترده زنان و دختران هزاره به بهانه نوع پوشش آنان، اقدامات غیرانسانی را روی‌دست گرفته‌اند.

معترضان در این قطعنامه از شورای امنیت، شورای حقوق بشر، دادگاه کیفری بین‌المللی، رهبران جهان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌اند تا ضمن محکوم کردن اختطاف و بازداشت دختران و زنان هزاره و تداوم نسل‌کشی هزاره‌ها، برای همبسته‌گی با آنان در کنارشان بایستند.

اعلامیه افزوده که “ما از سازمان ملل و مجامع جهانی و کشورهای آزاد جهان می‌خواهیم که نسل‌کشی هزاره‌ها را در افغانستان به‌رسمیت بشناسند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای تحقق این امر هر چه زودتر تیم‌های تحقیقاتی را تشکیل دهند و مجرمان و قاتلان را با کشانیدن در میز دادگاه کیفری بین‌المللی پاسخگو سازند.”

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.