Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 52110
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 29 ژانویه 2024 - 17:08 |

عالمان دینی از نهادینه شدن اعمال غیرانسانی طالبان علیه زنان جلوگیری کنند

شماری از فعالان حقوق بشر زیر عنوان “کنشگران حقوق بشر افغانستان” از عالمان دینی و بزرگان قومی خواسته تا از اعمال “غیر انسانی طالبان در حق زنان جلوگیری کنند.

این کنشگران در واکنش به بازداشت زنان و دختران به اتهام بد حجابی از سوی طالبان گفته که سیاست‌ها و اقدامات غیرانسانی و خشن طالبان، افغانستان را گرفتار یک فاجعه بشری تمام‌عیار و بی‌سابقه کرده‌است.

آنان تاکید کرده که با گذشت هر روز اعمال خشونت بار گروه طالبان علیه زنان و دختران افغانستان شدت گرفته‌است.

به گفته آنان، زنان، دختران و افراد متعلق به برخی از گروه‌های قومی و مذهبی به‌گونه هدفمند آماج رفتارهای تبعیض‌آمیز طالبان قرار می‌گیرند.

در اعلامیه این کنشگران آمده که بر اساس اسناد بین‌المللی حقوق بشر، اعمال و رفتارهای ظالمانه، محدودکننده و تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان و دختران، مصداق روشن ستم مبتنی بر جنسیت، جنایت علیه بشریت و آپارتاید جنسیتی است و هیچ‌گونه مبنای شرعی و دینی ندارد.

اعلامیه افزوده که سران و منسوبان گروه طالبان به‌عنوان مرتکبان این اعمال مجرمانه مستوجب تعقیب عدلی و قضایی هستند.

آنان از مردم افغانستان به ویژه علما و بزرگان قومی خواسته تا این “اعمال غیر انسانی طالبان” را تقبیح و از نهادینه شدن آن جلوگیری کنند.

این کنشگران از شورای امنیت سازمان ملل متحد هم خواسته‌اند که موضوع جنایات ضدبشری، از جمله جنایات مبتنی بر جنسیت و قومیت را که توسط طالبان ارتکاب یافته رسیدگی و به محکمه جزایی بین‌المللی ارجاع کند.

این در حالی است که طالبان بر علاوه وضع محدودیت آموزش، تحصیل و کار بر زنان، اخیراً روند بازداشت زنان و دختران را به اتهام بدحجابی نیز آغاز کرده‌اند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.