Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 53476
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 20 فوریه 2024 - 1:09 |

ایران بیشترین صادرکننده کالا به افغانستان

ایران بیشترین صادرکننده کالا به افغانستان

اداره ملی آمار و اطلاعات افغانستان در گزارشی تازه اعلام کرد ارزش صادرات و واردات در سه ربع اول سال جاری در این کشور به ۷٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، ارزش صادرات افغانستان در ۹ ماه نخست سال جاری یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار و ارزش واردات به ۶ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار می‌رسد.

این در حالی است که میزان صادرات افغانستان در زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار و ارزش واردات به ۵ میلیارد و ۱۲۴ میلیون ۹۰۰ هزار دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین اقلام صادراتی افغانستان در سه ربع اول سال جاری به پاکستان با ارزش ۶۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده است. پس از آن هند با ۴۶۳ میلیون و امارات متحده عربی با ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

میوه‌های خشک در میان اقلام صادراتی افغانستان در سه ربع اول سال جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده که ارزش صادرات آن به ۳۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار می‌رسد و به همین ترتیب گیاه‌های دارویی، مواد معدنی و میوه‌های تازه در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

گزارش اضافه می‌کند بیشترین اقلام وارداتی افغانستان نیز در این  مدت از ایران بوده که در مجموع ارزش آن به یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسیده است.

پس از آن پاکستان با یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و چین با یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

مواد نفتی و مشتقات آن در میان اقلام وارداتی افغانستان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که ارزش مجموعی آن به یک میلیارد و ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار می‌رسد و به همین ترتیب ماشین‌آلات، وسایط حل و نقل و لوازم یدکی با ۶۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در جایگاه دوم و منسوجات و فلزات و محصولات فلزی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.