Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ جوزا , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 53214
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 17 فوریه 2024 - 1:10 |

تا دو روز دیگر قطر میزبان نشست باموضوع افغانستان خواهد بود

تا دو روز دیگر نمایندگان نزدیک به بیست کشور در نشست دوحه پیرامون افغانستان در قطر، شرکت خواهند کرد.

بر بنیاد گزارشات رسیده، نمایندگان ویژه هژده کشور منطقه و جهان به شمول روسیه، چین، ایران، هند، جاپان، تاجیکستان و کشورهای غربی از جمله ایالات متحده امریکا، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا در این نشست شرکت خواهند کرد.

هم‌زمان، استفان دوجاریک سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که انتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، به روز یک‌شنبه برای شرکت در این نشست به دوحه می‌رود.

آقای دوجاریک در یک نشست خبری در این باره گفت: «همان‌طوری که در اولین اعلام این نشست ذکر کردیم، هدف این است که در مورد چگونگی افزایش مشارکت بین‌المللی به شیوه‌ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته، با در نظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل درباره افغانستان بحث کنیم.»

سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد هم‌چنان گفته که برای شنیده‌شدن صدای زنان افغان، بانوان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

استفان دوجاریک افزود: «نشستی بین نمایندگان و گروه‌های جامعه مدنی برگزار خواهد شد که البته در آن زنان افغان نیز حضور خواهند داشت. بسیار مهم است که صدای زنان افغان در این گفت‌وگوها شنیده شود.»

در همین حال، عصمت‌الله ایرگاشف نماینده ویژه ازبیکستان برای افغانستان با حسن حمزه هاشم سفیر قطر در این کشور، درباره اهمیت برگزاری نشست دوحه پیرامون افغانستان گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه ازبیکستان در خبرنامه‌ای گفته است: «دو طرف خاطرنشان کردند که این نشست نقش مهمی در هماهنگی اقدامات جامعه جهانی، برای یافتن راه‌‌حل‌های موثر برای ثبات وضعیت در افغانستان و همچنین ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خواهد داشت.»

ویس ناصری آگاه مسایل سیاسی گفت: «مذاکرات و نشست قریب‌الوقوع دوحه پیرامون افغانستان مهم است، اگر طالبان هم در آن اشتراک کنند بسیار خوب است بخاطری که بیبینند که جهان چه تصمیم می‌گیرد.»

هرچند تا اکنون امارت اسلامی درباره حضورش در این نشست به تازگی چیزی نگفته؛ اما پیش از این گفته بود که برای شرکت در نشست دوحه، شرط‌هایش را با سازمان ملل متحد در میان گذاشته است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.