Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 52712
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان تاریخ انتشار : 09 فوریه 2024 - 9:27 |

در نامه ای از گوترش خواسته شد حقوق زنان افغانستان در نشست دوحه اولویت داده شود

ده سازمان حقوق بشری به‌شمول سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر در نامه‌ای به انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، خواهان اولویت دادن به حقوق زنان در نشست دوحه شده‌اند.

در این نامه روی برطرف شدن محدودیت‌ها در برابر زنان در نشست دوحه که قرار است در هجدهم ماه روان میلادی (فبروری) برگزار شود، تاکید شده است.

هیدر بار معاون دیدبان حقوق بشر درباره محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان به طلوع‌نیوز گفت: «توصیه‌هایی که ما به دبیرکل فرستاده‌ایم شامل تضمین مشارکت کامل زنان افغان در همه بحث‌ها به‌شمول این نشست نماینده‌های کشورها است که در هجده و نزده ماه فبروری برگزار می‌شود. ما همچنین گفته‌ایم که در آن نشست، نماینده‌ها باید از طالبان بخواهند که به سوءاستفاده‌های شان از زنان و دختران به‌شمول بازداشت، ممنوعیت آموزش و داشتن وظیفه، محدودیت‌های آزادی سفر و نقض همه حقوق زنان و دختران پایان دهند.»

از سویی‌هم امارت اسلامی می‌گوید که خواست سازمان‌ها و کشورهای جهان باید بر بنیاد قوانین اسلامی باشند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفت: «ما خواهان این هستیم که اگر روی مسایل افغانستان گپ زده می‌شود امارت اسلامی در جریان باشد و دوم این‌که حقوق خانم‌ها در افغانستان از لحاظ شرعی که باید برای شان داده شود، نظام التزام دارد و بعضی کسانی که به غرب رفته‌اند فرهنگی را می‌خواهند که غربی است، که آن قابل پذیرش برای ملت ما نیست.»

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست‌الوزرا روز گذشته (چهارشنبه) در نشستی در کابل خوش‌بینی کرد که جامعه جهانی قصد دارد در نشست دوحه وارد تعامل رسمی با امارت اسلامی شود.

در سوی دیگر وزارت خارجه امریکا اخیرا تاکید کرده است که کشورهای جهان باید بر بنیاد عمل‌کردهای امارت اسلامی در زمینه تامین حقوق زنان و دختران در افغانستان، با امارت اسلامی تعامل کنند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.