Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 53926
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 28 فوریه 2024 - 1:45 |

رایزنی‌های وزرای خارجه طالبان و ترکمنستان درباره پروژه تاپی و توسعه راه لاجورد

رایزنی‌های وزرای خارجه طالبان و ترکمنستان درباره پروژه تاپی و توسعه راه لاجورد

به گزارش آژانس خبری پامیر «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان در جریان سفرش به ترکمنستان با «رشید مرادوف» وزیر خارجه‌ آن کشور دیدار و از آمادگی کابل برای آغاز کار عملی پروژه «تاپی» در خاک افغانستان خبر داد.

مرادوف در این دیدار در مورد آمادگی‌ها برای آغاز کار عملی پروژه خط لوله انتقال گاز تاپی در خاک افغانستان جزئیاتی را مطرح کرد.

متقی نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد دو‌طرف بتوانند در آینده نزدیک کارعملی پروژه تاپی را در خاک افغانستان آغاز کنند.

در اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ طالبان آمده است که وزیر خارجه ترکمنستان تاپی را «یک پروژه بزرگ و دارای اهمیت استراتژیک برای ترکمنستان دانسته است.

مرادوف همچنین اظهار داشت ترکمنستان پروژه تاپی را در کشور خود به اندازه‌ی کافی به پیش برده و ابراز امیدواری کرد که تیم‌های مشترک دو طرف بتوانند کار این پروژه را در خاک افغانستان نیز آغاز کنند‌.

دو طرف در این دیدار در مورد توسعه تجارت، همکاری در بخش راه آهن، افزایش برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان و توسعه راه لاجورد نیز گفتگو کردند و قرار شد که نشست نمایندگان پنج کشور شامل مسیر لاجورد در آینده نزدیک در پایتخت ترکمنستان برگزار شود.

راه لاجورد یک مسیر ترانزیتی بین‌المللی است که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد و افغانستان را از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به ترکیه متصل می‌کند.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به «تاپی»، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه است. از طریق این پروژه سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به سه کشور دیگر انتقال می‌یابد.

کار این پروژه در سال ۲۰۱۶ از ترکمنستان آغاز شد و انتظار می‌رفت که تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود. افغانستان نیز در سال ۱۳۹۶ کار این پروژه را در ولایت هرات آغاز کرد و مطابق وعده‌های قبلی نتوانست آن را به پایان برساند.

بر اساس گزارش‌ها، پروژه انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان نیز همراه با پروژه انتقال گاز تاپی نیز از موارد مطرح شده در دیدارهای هیئت طالبان در عشق‌آباد بوده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.