Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ جوزا , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 54480
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان تاریخ انتشار : 08 مارس 2024 - 2:35 |

اوتونبایوا: تعیین فرستاده ویژه و به‌رسمیت‌شناسی طالبان در دستور کار است

اوتونبایوا: تعیین فرستاده ویژه و به‌رسمیت‌شناسی طالبان در دستور کار است

رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان پس از نشست شورای امنیت در یک نشست خبری گفته است که مساله به‌رسمیت‌شناسی و نقش فرستاده ویژه برای افغانستان در دستور کار آنان است.

به گفته‌ی خانم اوتونبایوا، این دو مساله‌ برای نشست سوم دوحه که در ماه جون سال روان برگزار می‌شود، حفظ خواهد شد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان به خبرنگاران گفته است: «ما در حال نزدیک شدن به نشست‌های دیگر دوحه در آینده هستیم و امیدوار هستیم که مساله به‌رسمیت‌شناسی و نقش فرستاده ویژه را که اکنون در دستور کار است، حفظ کنیم. این دقیقا کاری است که ما روی آن توافق‌نظر داریم.»

در همین حال برخی اعضای شورای امنیت در نشست روز گذشته که در باره افغانستان برگزار شده بود، بر تعامل سازنده با امارت اسلامی تاکید ورزیدند؛ اما شمار دیگر آنان از تشکیل نشدن حکومت فراگیر و عدم رعایت حقوق زنان در افغانستان، انتقاد کردند.

نماینده‌های روسیه و چین در نشست شورای امنیت، راه‌حل مشکلات کنونی افغانستان را برقراری تعامل سازنده با مقام‌های حکومت سرپرست دانستند.

آنا یِویستیگنیوا معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است: «ما پیوسته بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که هیچ جایگزینی برای روی‌کرد همه‌جانبه درباره افغانستان وجود ندارد. این روی‌کرد، یک روی‌کرد مبتنی بر تحلیل عینی و ارزیابی دقیق از وضعیت و چشم‌انداز حل و فصل مساله افغانستان است. این روی‌کرد متضمن تعامل سازنده در خود جامعه بین‌المللی است.»

گنگ شوانگ معاون نماینده دایمی چین در سازمان ملل چنین گفته است: «جامعه بین‌المللی باید به تدریج و از طریق ارتباط صبورانه با مقام‌های افغان، درک و اعتماد آنان نسبت به جهان خارج را افزایش دهد و مقام‌های افغانستان نیز در پاسخ به انتظارات بین‌المللی، ابتکارهای موثرتری اتخاذ کند، ایجاد شرایط مساعد برای گفت‌وگو و تعامل و نیز پرهیز از پیش‌فرض‌ها و تحمیل برنامه‌ها بر افغانستان، مهم است.»

موضوع حقوق بشر که یکی از بحث‌های اصلی این نشست بود، برخی از اعضای شورای امنیت و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر رعایت کامل حقوق زنان و دختران در افغانستان تاکید ورزیدند.

رزا اوتونبایوا در این نشست گفته است: «بسیاری از زنان در حال حاضر از بودن در مکان‌های عمومی می‌ترسند. من از این فرصت استفاده می‌کنم و دوباره از مقام‌های کنونی افغانستان می‌خواهم که محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان را لغو کنند. هرچه بیشتر این محدودیت‌ها بر زنان و دختران ادامه یابد، آسیب بیشتری بر آنان وارد می‌شود.»

رابرت وود معاون نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفته است: «طالبان همچنان زنانی را که به حکم قانون حجاب پابند نیستند، بازداشت می‌کنند. ایالات متحده با زنان افغان کار می‌کند تا برای روزی آماده باشند که بتوانند به گونه‌ی کامل در جامعه حضور یابند.»

نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در این نشست افزود: «ما تاکید می‌کنیم که هرگونه اقدام بین‌المللی یا تعامل با طالبان باید تعهدات بین‌اللملی افغانستان را درباره پیکار با هراس‌افگنی، حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران به‌عنوان عنصر مشروط حفظ کند.»

اما منیر اکرم نماینده دایمی پاکستان در این سازمان ادعا کرده است که سازمان‌های هراس‌افگنی در افغانستان برای همسایه‌ها یک تهدید امنیتی محسوب می‌شوند. به گفته‌ی او، پیکار با هراس‌افگنی باید شرط تعامل با دولت موقت افغانستان باشد.

منیر اکرم در این نشست افزود: «تا اکنون هراس‌افگنی از داخل افغانستان جدی‌ترین مانع برای عادی‌سازی روابط افغانستان با جامعه جهانی است. سازمان‌های هراس‌افگنی کنونی در افغانستان برای هر یک از همسایه‌های این کشور یک تهدید امنیتی به‌شمار می‌روند. مبارزه با هراس‌افگنی باید در هر نقشه‌راه آینده برای تعامل با دولت موقت افغانستان بالاترین اولویت باشد.»

پیش از این نیز شورای امنیت سازمان ملل نشست‌های متعددی را درباره اوضاع افغانستان برگزار کرده است که به گفته‌ی آگاهان، این نشست‌ها نتیجه‌ی مثبتی در حل مسایل بنیادی افغانستان نداشته است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.