Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ جوزا , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57374
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 30 آوریل 2024 - 1:15 |

برف‌ و باران به کشت‌زارها و درخت‌های مثمر زیان وارد کرده است

برف‌ و باران به کشت‌زارها و درخت‌های مثمر زیان وارد کرده است

شماری از ولایت‌های کشور در دو روز گذشته گواه برف‌باری، بارش باران و سرازیر شدن سیلاب‌ها بودند که به کشت‌زارها و درخت‌های مثمر زیان وارد کرده است.

برف‌باری‌ها بیشتر در ولایت‌های بدخشان، پنجشیر، غزنی، میدان وردک، پکتیا و بامیان صورت گرفته است.

شماری از شهروندان، برف‌باری را در این فصل سال کم‌پیشینه دانسته و گفته‌اند که در نتیجه این برف‌باری‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌ها در برخی ولایت‌ها، به کشت‌زارها و درختان مثمرشان زیان وارد شده است.

نادر باشنده بامیان گفت: «کشت و کار ناوقت شده. آن‌هایی که یک مقدار کچالو زیر خاک کرده، شاید سردی تخریب کرده باشد.»

نصرالله ملک‌زاده رییس اطلاعات و فرهنگ پنچشیر در باره برف‌باری‌های اخیر گفت: «در سه ولسوالی، ولسوالی آبشار، پریان و لسوالی دره برف‌باری‌های شدید صورت گرفته که به زراعت مردم که وقت گل است، آسیب رسانده.»

از سویی مسوولان محلی ننگرهار گفته‌اند که در نتیجه سیلاب‌های پسین ۸۰۰ خانه و ۱۶۰۰ جریب زمین کشاورزی در این ولایت ویران شده است. به گفته‌ی مسوولان، در نتیجه فروریختن سقف خانه‌های مسکونی در مرکز و ولسوالی‌های ننگرهار، ۴ نفر جان باخته و ۶ نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

سیف‌الله خالد رییس مبارزه با رویدادهای طبیعی ننگرهار گفت: «در سه روز در نتیجه فروریزی خانه‌ها چهار شهید داریم و شش نفر دیگر زخمی داریم.»

هم‌زمان مسوولان محلی لغمان نیز اعلام کرده‌اند که ۵۱۵ خانه مسکونی و ۴۰۰ جریب زمین کشاورزی در نتیجه‌ی بارندگی‌های اخیر در این ولایت تخریب شده است.

عبدالمالک نیازی سخنگوی والی لغمان هم‌چنان از جان باختن ۳ نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر دیگر در این ولایت خبر داده است.

آقای نیازی گفت: «سه نفر شهید شده که از آن جمله دو تن آنان کودکان اند. سیزده تن دیگر زخمی شده‌اند و هم‌چنان ۵۱۵ خانه و ۴۰۰ جریب زمین هم تخریب شده.»

با این همه آسیب‌دیده‌های سیلاب‌های اخیر از مسوولان در حکومت سرپرست و نهادها مددرسان خواسته‌اند تا به چالش‌های آنان رسیدگی شود.

ریدی گل باشنده ننگرهار گفت: «هر چقدر که به ما کمک و همکاری می‌توانند، هرچه عاجل‌تر کمک کنند. باشندگان قریه مومن‌آباد نان شب ندارند.»

این در حالی‌ست که ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی از احتمال بارش برف و باران همراه با رعد و برق و سیلاب‌ها در ولایت‌های بدخشان، تخار، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، کابل، لوگر، پکتیا و خوست خبر داده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.