Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 56232
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 05 آوریل 2024 - 11:11 |

ره آوردهای طوفان الاقصی برای امت اسلامی

ره آوردهای طوفان الاقصی برای امت اسلامی

                  «أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ»

در پانزدهم مهر سال گذشته (۱۴۰۲ش)، یکی از بزرگترین تحولات در فلسطین اشغالی اتفاق افتاد و آن مسئله طوفان الاقصی بود. طوفان الاقصی ایکه تمام معادلات منطقه و جهان را به هم زد. تمام رشته های آمریکا و اسرائیل را پنبه کرد، خواب های آنهارا که مبنی بر حاکمیت در منطقه غرب آسیارا داشتند توسط عادی سازی روابط با بعضی کشورهایِ خائن حوزه خلیج فارس و نیز تضعیف محورمقاومت در منطقه بی تعبیرگذاشت. طوفان الاقصی، علیرغم تبلیغات و تحریفاتی که از ناحیه دشمنان اسلام و حامیان رژیم آپارتاید و کودک کش صهیونیستی، به خصوص آمریکای جهانخوار که در حمایت از رژیم جعلی اسرائیل، از هیچ نوع کمک و حمایتی مادی، نظامی، حمایت های سیاسی، تبلیغاتی و رسانه­ای کوتاهی ننموده. حتی شاهد سه بار تو نمودن قطع نامه های سازمان ملل متحد از طرف شیطان بزرگ بودیم و نیز حمایت های سیاسی و نظامی رژیم انگلیس، درجهت به انحراف کشاندن این جنبش الهی و مردمی و آزادی بخشِ قهرمان و مبارزات حماس در نوار غزه که در واقع در راستای دفاع از ظلم، تعدی و تجاوزِ هفتاد و پنج ساله­ی رژیم بی ادبِ اسرائیل صورت گرفته است، این قیام نه تنها از بین نرفت و نه تنها از مسیر مقدس خود منحرلف نشد بلکه پوزارژیم صهیونیستی و حامیانش را به خاک مالید. اگر چه غزه از ناحیه اکثر کشورهای اسلامی و عربی بی مهری دید، حمایت نشد و لی ذره ای از اهداف مقدس و آزادی بخش خود عقب ننشست. نمی خواهم این مقدمه را طولانی نمایم والا اگر قرار باشد دراین بعد از ابعاد مجاهدان و مبارزان شجاع و دلیر حماس بنویسم مثنوی هفتاد من کاغذشود.

آنچه که دراین مقاله مورد نظر هست ره آوردهای طوفان الاقصی برای جامعه اسلامی است. مهمترین ره آوردهای آن عبارت اند از:

۱. باور به این که با تکیه برخدا و آموزه های و حیانی می تواند بر دشمن تا دندان مسلح پیروز شد

تما م کشورهای دنیا یک چهره افسانه و شکست ناپذیر از اسرائیل در اذهان جهانیان ساخته بودند، و باور این را نداشتند که جنبشی همانند حماس که جمعیتش به یک میلیون نفر نمی رسد بتواند هیمنه ای آن را درهم بکوبد. حتی خود اسراییلی‌ها تصور نمی‌کردند حماس و جهاد اسلامی تا این حد توانمند شده باشند که بتوانند به راحتی از حصار مرزهای زمینی و هوایی عبور کرده و عملیاتی با این شدت و قوت علیه رژیمی تا بن دندان مسلح اجرا کنند . اما مبارزان حماس و جهاد اسلامی با تمسک و با ور به و عده الهی که فرموده است: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ» (بقره/ ۲۴۹). صبر و تحمل در راستای رسیدن به هدف مقدس آزادی و رهایی از چنگال یهود منج به پیروزی خواهدشد.  بنابراین این ضربه سهمگین و شوک‌آور قهرمانان حماس برای رژیم صهیونیستی و حامیانش بسیار گران تمام شد. از آنجایی که اسرائیل به اهداف تعیین شده ای خود دراین جنگ در مدت بیش از شش ماه نرسیده است می توان حماس را پیروز میدان دانیست.

۲. چهره بین المللی دادن به مسئله فلسطین

تا قبل از طوفان الاقصی، مسئله فلسطین در فلسطین و چندتا کشور دیگر خلاصه می شد، این حرکت مقدس توانیست، فلسطین را از حصار خود و چند تا کشور بیرون بکشد و آن را چهره بین المللی ببخشد. تا جایکه تمام جهان، یعنی ملت ها و افکار عمومی در حمایت از غزه به خیابانها آمدن و شعار مرک و موت بر اسرائیل و جنایت کاران سردادن. و به این واعقیت پی بردند که اسرائیل جنایت کار است و مردم غزه و فلسطین حق دارند از خاک و ناموس خود دافع نمایند. علیرغم سانسور رسانهد ای معاند و مخالف فلسطین در جهان به برکت طوفان الاقصی خوب درخشید. این یکی از مهمترین ره آوردهای این طوفان بود.

۳. آشکار نمودن چهره واقعی و خویی دد منشانه و ضد انسانی آمریکا و اسرائیل

طوفان الاقصی نشان داد که آمریکا و اسرائیل و بعضی کشور های حامی رژیم آپارتاید اسرائیل، از تمام خطوط انسانی عبور کردند و هیچ ارزش و قانونی را قبول ندارند و فراتر از هر قانونی خود را تعریف نموده اند. طوفان الاقصی واضح نمود که قرآن کریم در راستایی معرفی یهود نه خطاگفته و نه مبالغه نموده است، آنجا که فرموده: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا» (مائده/۸۲). شدت دشمنی اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه برای همگان واضح و آفتابی شده است و و همچنان جنایات آمریکای جنایت کار که کشتار غیر نظامیان و ویرانی کردن منازل مسکونی در غزه به وسیله مدرن ترین سلاح های این شیطان بزرگ صورت می گیرد. جنایتی که در هیچ قاموسی نمی گنجد و هیچ انسانی با وجدانی و حتی هیچ گرگ درنده ای جرئت انجام آنهارا ندارد. به جز اسرائیل و ارباش ابلسش. کشتن بیش از ۳۲ هزار انسان و زن وبچه بی گناه فقط از اسرائیل و آمریکا برمی آید.

۴. افشای بی خاصیت بودن سازمان هایکه خود را مدافع مظلومان می دانند و از حقوق بشر دفاع می نمایند

فلسفه و جودی سازمانی ملل متحد این است که برای حفظ امنیت بین الملل و صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه میان کشورها و رسیدن به همکاری و هماهنگی در عملکرد ملت ها تلاش نماید. اما در جنگ غزه نتها از مظلوم (غزه) حمایت نکرد بلکه حتی نتوانیست یک تصمیم مقتضی در جهت مهار اسرائیل غاصب و تروریست بگیرد. عملا طوفان الاقصی ناکارامدی این سازمان و سازمان های دیگر را که خود را مدافع امنیت و حقوق انسانی می دانند نشان داد. حتی نشان داد که این سازمان تحت قیمومیت رژیم اسرائیل و آمریکا هست.

۵. خط بطلان بر افسانه شکست‌ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی

یکی دیگر از مهم‌ترین پیامدها و رها وردهای طوفان الاقصی این بود که افسانه شکست‌ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را خط بطلان کشید. رژیم صهیونیستی بیش از ۷ دهه است که با تبلیغات گسترده و با حمایت رسانه‌های غربی اینگونه وانمود می‌کند که قوی‌ترین ارتش منطقه غرب آسیا و یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان و همچنین یکی از قوی‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان را دارد. طوفان الاقصی باطل بودن این انگاره و پندار را ثابت کرد. طی ۱۸۱ روز جنگ هزاران صهیونیستی و نظامی اسرائیل به هلاکت رسیده اند. علاوه بر این، سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موفق نشدند عملیات بزرگ طوفان الاقصی را که از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، کشف کنند. نکته دیگر نیز این است که سازمان‌های اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس ۶ ماه پس از طوفان الاقصی هنوز نتوانسته‌اند مکان نگهداری اسرای صهیونیست توسط جنبش حماس را پیدا کنند و این نیز شکستی دیگر برای رژیم اشغالگر قدس است.   از همه مهمتر این است که اسراییلی‌ها تصور نمی‌کردند حماس و جهاد اسلامی تا این حد توانمند شده باشند که بتوانند به راحتی از حصار مرزهای زمینی و هوایی عبور کرده و عملیاتی با این شدت و قوت علیه رژیمی تا بن دندان مسلح اجرا کنند. بنابراین طوفان الاقصی، افسانه شکست‌ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را باطل کرد و به جهان ثابت نمود که اسرائیل از بیت عنکبوت هم سست تر است.

۶. رقم زدن پیروزی بزرگ برای جنبش حماس

یکی دیگر از پیامدها و رها وردهای مهم طوفان الاقصی، ثبت پیروزی بزرگ برای جنبش حماس است. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از یک سو موفق به آزادی اسرای خود که نزد حماس هستند، نشده و از سوی دیگر نیز موفق به هدف ادعایی از بین بردن حماس نشده است، می‌توان گفت حماس در این جنگ پیروز بود. و اسرائیل شکست خورده است.

۷. بازگشت مسئله فلسطین به مسئله نخست جهان

دشمن صهیونیستی در راستای حذف فلسطین از اذهان انسانهای منطقه و کماکان جهان و پایان یافته اعلان نمودن مسئله فلسطین، می خواست قدرت بی حریف و بلامنازع خود را در منطقه خاور میانه تثبیت نماید اما طوفان الاقصی این اجازه را به آنها نداد. بنابراین یکی دیگر از مهم‌ترین پیامدهای عملیات طوفان الاقصی و بیش از شش ماه جنگ رژیم صهیونیتسی علیه غزه، این بود که این نگرش را که مسئله فلسطین پایان یافته است، از بین برد. طوفان الاقصی بار دیگر مساله فلسطین را به عنوان مهم‌ترین مساله جهان مطرح کرد. در سال‌های اخیر به خصوص در قالب طرح عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تلاش شد مسئله فلسطین به موضوعی حاشیه‌ای تبدیل و از متن تحولات جهان اسلام خارج شود. طوفان الاقصی و بیش از شش ماه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه سبب شد نه تنها مسئله فلسطین به مسئله نخست جهان اسلام بلکه به مسئله نخست افکار عمومی جهانی و حتی نظام جهانی تبدیل شد. برگزاری تظاهرات چند صد هزار نفری در آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در حمایت از فلسطین از مصادیق این موضوع است. مقام معظم رهبری در دیدار اسماعیل هنیه، در توصیف صبر تاریخی مردم غزه، آن را «یک پدیده عظیم» توصیف کردند که «حقیقتاً به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی‌رغم خواست دشمن، به مسئله اول جهان تبدیل کرده است».

۸. انسجام و یکپارچگی مقاومت

آخرین رهاوردی که دراین مقال یاذ آور می شود انسجام و یک پارچگی محور مقاومت است. این اتحاد و انسجام در واقع از مهم‌ترین پیامدها و رها ورد های طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی است. بازیگران محور مقاومت از یک سو تلاش کردند از گسترش جنگ در منطقه غرب آسیا جلوگیری کنند و از سوی دیگر در حمایت از غزه، اقدام‌های مهمی را علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند. حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن دو بازیگر مهم محور مقاومت هستند که رسماً علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند. این اقدام حزب‌الله و انصارالله بیش از همه بیانگر انسجام و پیوستگی و اتحاد در محور مقاومت و همچنین بیانگر این موضوع است که مقاومت به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود. بلکه آرمان مشترک و هدف مشترک است که پیوند و انسجام بین این ها ایجاد نموده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول فروردین عنوان کردند: «جبهه مقاومت از وضع واقعی خود رونمایی کرد. شاید نه آمریکایی‌ها، نه غربی‌ها، نه دولتهای منطقه، قدرت مقاومت و توانایی مقاومت در این منطقه را آن طوری که واقعاً وجود داشت و وجود دارد نمی‌دانستند؛ حالا فهمیدند».

در نتیجه، علی رغم هزینه ای که این جنگ بر دوش ملت فلسطین و غزه بر جای گزاشت، رهاود هایکه درمتن مقاله تبیین شد را طوفان الاقصی به همراه داشته است. اگر استقصی بیشتر و عمیق تری صورت بگیرد رهاورد های بیشتری را نیز برای جامعه اسلامی به همراه داشته است. در آخر ختم کلام می شود با سخنی از قهرمان مقامت و شهید قدس حاج قاسم سلیمانی: «دفاع از فلسطین برای ما شرف و عزت است و ما این را با هیچ متاعی در دنیا معامله  نخواهیم کرد». به امید پیروزی محور مقاومت و مقامت غزه و آزادی قدس شریف، و نابودی استکبار جهانی و محور شرارت و جرثومه فساد اسرائیل جنایت کار. ازتمام آزادگان جهان و جدانهای بیدار در خواست می شود که اسرائیل را به عنوان سازمان تروریستی و جنایت کار بشناسند و سران تروریست آن را به میز محاکمه و زیر تیز عدالت بسپارند.

ع. سجادی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.