Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 56110
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 04 آوریل 2024 - 4:40 |

شاهین:تعیین نماینده ویژه برای افغانستان را غیرضروری خواند

شاهین:تعیین نماینده ویژه  برای افغانستان را غیرضروری خواند

آقای شاهین در واکنش به سخنان ونیسا فریزر نماینده دایمی مالتا و رییس جدید دوره‌ای شورای امنیت گفته است که به تعیین نماینده ویژه در شرایط کنونی و در موجودیت یوناما نیازی نیست.

سهیل شاهین گفت: «ما تعامل با جامعه جهانی و حل مسایل را در روشنی مصالح و اصول خویش می‌خواهیم اما چون نمایندگی ملل متحد در افغانستان زیر نام یوناما وجود دارد بنا براین ضرورت به نماینده دیگر نمی‌بینیم.»

به تازگی ونیسا فریزر رییس جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک نشست خبری از این‌که گام تازه‌یی تا اکنون در زمینه تعیین نماینده ویژه برای افغانستان برداشته نشده، ابراز نگرانی کرده است.

خانم فریزر به خبرنگاران گفت: «ما قطعا از هواداران بررسی گزارش مستقل از وضعیت افغانستان هستیم که توسط آقای فریدون انجام شد. ما از طرحی که در بررسی او ذکر شده است، پشتیبانی می‌کنیم که در نهایت نیاز به عادی‌سازی روابط جامعه جهانی با افغانستان دارد اما برای این کار، باید اقدام‌هایی انجام شود. ما مشتاقانه منتظر انتصاب فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان هستیم که متاسفانه چیزی در مورد آن نشنیده‌ایم.»

رییس جدید دوره‌ای شورای امنیت هم‌چنان گفته است که تبعیض جنسیتی درافغانستان باید در کنوانسیون جلوگیری از جنایت‌های ضد بشری گنجانیده شود.

او در این باره افزود: «مالتا همچون یک مدافع افغانستان بوده و ما واقعا بدین باور هستیم که غیرممکن است کشوری داشته باشیم که پنجاه درصد جمعیت آن به‌گونه‌ کامل در حاشیه باشند و فکر می‌کنیم که این وضعیت باید اصلاح شود.»

نجیب‌الله جامع آگاه مسایل سیاسی گفت: «اصلاحات داخلی بیاورند، مکتب و دانش‌گاه‌های دختران را باز کنند، قانون اساسی بسازند، کارهای اقتصادی انجام دهند، در کابینه تغییرات باورند و تمام مسایلی را که جهان درباره آن نگرانی دارند، حل کنند و شاید انتخابات را برنده شوند.»

این در حالی‌ست که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اول و دوم ماه روان میلادی (اپریل) نشست کمیته‌ ششم این سازمان را برگزار کرد که در آن درباره‌ی تدوین اصلاحات و تعدیل در کنوانسیون منع جنایت علیه بشریت از جمله جرم‌انگاری “آپارتاید جنسیتی” نیز گفت‌و‌گو شد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.