Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57519
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 02 می 2024 - 14:52 |

خیرخواه:برخی کشورهای خارجی در برابر رشد علمی موانع ایجاد می‌کنند

خیرخواه:برخی کشورهای خارجی در برابر رشد علمی موانع ایجاد می‌کنند

لطف‌الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات می‌گوید که برخی از کشورهای بیرونی در برابر رشد علمی کشور موانع ایجاد می‌کنند.

آقای خیرخواه در مراسم ستایش یک جراح افغان مقیم آلمان در دانش‌گاه پکتیا، گفته که امارت اسلامی به پیشرفت علمی در کشور متعهد است و تاکید می‌ورزد که به هیچ موانعی بیرونی در این راستا اجازه نخواهد داد.

معین علمی وزارت تحصیلات عالی در این مراسم گفت: «من به عنوان کارمند وزارت تحصیلات عالی با شما وعده می‌کنیم که بر اساس امکانات دست‌داشته‌ی ما هیچ فرصت پیشرفت را ضایع نخواهیم کرد و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که در این راستا مانعی ایجاد کند.»

بسم‌الله شیوا جراح افغان مقیم آلمان در دانش‌گاه پکتیا از سوی انجمن جراحان جرمنی جایزه “ليوناردو شوايبر” سال ۲۰۲۴ میلادی را بدست آورده است.

آقای شیوا می‌گوید که به هدف معیاری‌سازی طبابت در کشور تلاش می‌ورزد تا پزشکان و شخصیت‌های علمی که در بیرون از کشور بسر می‌برند را باهم یکجا بسازند.

بسم‌الله شیوا جراح افغان مقیم آلمان گفت: «تعداد زیادی از کادرهای اکادمیک ما در خارج از کشور هستند و ما می‌توانیم که در خارج از کشور کتله‌ی را منسجم بسازیم تا از دانش آن‌ها برای ارتقای ظرفیت جوانان خود استفاده کنیم.»

در همین حال، شماری از دانشجویان دانشگاه پکتیا از امارت اسلامی می‌خواهند تا جلو بیرون شدن کادرهای علمی از کشور را بگیرد و زمینه برگشت کادرهای که در بیرون از کشور بسر می‌برند را فراهم کند.

هجرت کمال دانشجو گفت: «باید برای آن‌ها سهولت‌های را فراهم کنند تا آن‌ها کشور شان را ترک نکنند چون به آموخته‌های آن‌ها دانش‌جویان و استادان افغانستان نیاز دارند.»

عبدالرحمان دانشجوی دیگر گفت: «امیدوار هستیم که آن‌ها دوباره به کشور برگردند و تجربه‌های عملی شان را با ما شریک سازند.»

به گفته‌ی معین علمی وزارت تحصیلات عالی، پس از تحولات ۳۵۰ تن از کادرهای علمی از کشور بیرون شده؛ اما در نتیجه تلاش‌های این وزارت ۷۰ تن از آنان دوباره به کشور برگشته‌اند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.