Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57745
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 06 می 2024 - 16:46 |

دیدار معاون سفارت ایران در کابل با وزیر اقتصاد طالبان

دیدار معاون سفارت ایران در کابل با وزیر اقتصاد طالبان

سید حسن مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل با «قاری دین محمد حنیف» وزیر اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به اهمیت سیاست «اقتصادمحور منطقه‌ای» اعلام شده از سوی کابل اظهار داشت: بی‌شک مسیر توسعه و پیشرفت افغانستان و سایر همسایگان این کشور از طریق روندها و مشارکت‌های اقتصادی منطقه‌ای عبور خواهد کرد و کابل هم با درک این مسأله باید زمین تبادلات منطقه‌ای را بیش از پیش فراهم کرده و فضای توسعه و پیشرفت افغانستان را هموار سازد.

مرتضوی در ادامه این دیدار با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: امروز دیگر پرده از چهره خبیث این رژیم جنایتکار افتاده و دولت‌ها و ملت‌های آزاده در برابر او قد علم کرده‌اند.

معاون سفارت ایران در کابل تصریح کرد: حکومت سرپرست افغانستان در قیام جهانی علیه جنایات اخیر رژیم صهیونیستی از دولت‌های پیشگام بود و این موضوع امیدی جدید برای ملت‌های مسلمان است.

وزیر اقتصاد حکومت طالبان نیز در این دیدرا با اشاره به تلاش‌های توسعه‌ای منطقه‌ای اظهار داشت: همانطور که اعلام شده، کابل سیاست اقتصادمحور منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده و تلاش داریم افغانستان امن به مرکز تبادلات منطقه‌ای تبدیل شود و مسیر توسعه همه کشورهای منطقه و همسایگان از مسیر صلح، ثبات، امنیت و توسعه افغانستان بگذرد.

قاری دین محمد حنیف در ادامه با اشاره به گزارش اخیر اداره آمریکایی «سی‌گار» در مورد کمک ۱۷ میلیاردی آمریکا به افغانستان گفت: همانطور که در گزارش این اداره آمده درواقع آمریکایی‌ها تمام هزینه‌هایی که برای انتقال و اسکان مهاجرین افغانستانی انجام داده‌اند را در زمره کمک‌ها به افغانستان آورده‌اند. هزینه‌های دیگر آن هم مشخص است و در همین گزارش آمده است اما برخی تلاش دارند موضوع را به گونه‌ای دیگر نشان دهند.

وی در ادامه این مطلب گفت: آمریکا اگر به دنبال کمک به افغانستان است بهتر است سرمایه بلوکه شده ملت افغانستان نزد بانک جهانی را آزاد کند.

لازم به ذکر است که همزمان با اخراج آمریکا از افغانستان، واشنگتن حدود ۹ میلیارد دلار دارایی افغانستان نزد بانک جهانی را بلوکه و به بهانه تحریم حکومت کنونی افغانستان دسترسی به این دارایی را مسدود کرده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.