Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57547
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 02 می 2024 - 23:54 |

طالبان:یوناما در گزارش خود واقعیت‌های افغانستان را مدنظر نگرفته است

طالبان:یوناما در گزارش خود واقعیت‌های افغانستان را مدنظر نگرفته است

به دنبال نشر گزارش سه ماهه یوناما از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی گفته است که یوناما در این گزارش واقعیت‌های افغانستان را مدنظر نگرفته است.

آقای مجاهد  گفته که گزارش‌های هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان تکراری است.

سخنگوی امارت اسلامی افزود: «حکومت تمام تلاش خود را دارد که تمام افراد مخرب را که خون مردم را می‌ریزند، دست‌گیر و به پنجه قانون بسپارد. چیزی که در گزارش یوناما می‌بینیم تکراری و پروپاگند است که ثبوت نداشتند. حقوق شرعی مردم به‌شمول زنان و مردان تامین است و تلف نشده.»

هیات معاونت سازمان ملل متحد در این گزارش که زیر نام “وضعیت حقوق بشری در افغانستان” نشر شده، گفته است که در پنج روز اول سال جاری میلادی، نزدیک به ۸۰ غیرنظامی در سه انفجار در افغانستان جان باختند.

در این گزارش به اوضاع حقوق بشری، تلفات حمله‌های هوایی در خوست و پکتیکا، مجازات بدنی، آزادی رسانه‌ها و برخی مسایل دیگرپرداخته شده است.

در بخش خسارت‌های ناشی از مواد انفجاری در این گزارش از کشته شدن ۷۹ غیرنظامی از ششم تا یازدهم ماه جنوری در سه انفجار گزارش شده است. بر بنیاد گزارش، مهیب‌ترین انفجار در این میان، انفجار در شهر قندهار در بیست‌ویکم ماه مارچ بود که به ۷۵ نفر در این رویداد تلفات وارد شده است.

سلیم پیگیر آگاه مسایل سیاسی گفت: «امارت اسلامی افغانستان باید در مورد تهدیدهای امنیتی که امروز است یا دیروز وجود داشت، تدابیر مشخص بگیرد تا گروه‌های مشخص که به‌خاطر انفجار و انتحار کار می‌کنند، از آن جلوگیری کرده بتواند.»

در بخش حقوق زنان و دختران نیز همانند گزارش قبلی یوناما، از عدم تغییر در امر برطرف شدن ممنوعیت‌ها در برابر زنان و دختران انتقاد شده است.
گزارش افزوده است: «سال جدید تعلیمی در افغانستان در بیستم ماه مارچ بدون حضور دختران افغان در لیسه‌ها آغاز شد.»

بر بنیاد این گزارش، در هجدهم ماه مارچ در نتیجه حمله‌های هوایی پاکستان و درگیری میان نیروهای پاکستانی و نیروهای امارت اسلامی، به بیش از بیست غیرنظامی نیز تلفات وارد شده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.