Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ ثور , ۱۴۰۳ - 13 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57877
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 09 می 2024 - 0:55 |

وزارت صحت عامه:۴۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری تالاسمی در کشور ثبت است

وزارت صحت عامه:۴۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری تالاسمی در کشور ثبت است

هم‌زمان با روز جهانی تالاسمی، وزارت صحت عامه در برنامه‌ای گفته است که ۴۵۰۰ بیمار مبتلا به این بیماری در کشور ثبت است.

قلندر عبادر سرپرست وزارت صحت عامه از تلاش‌ها برای ایجاد مرکزهای تشخیص و درمانی بیماران تالاسمی در کشور سخن گفته و افزوده است اکنون نیز خدماتی برای درمان بیماران مبتلا به تالاسمی در کشور اراهی می‌شود.

آقای عباد افزود: «ما کوشش می‌کنیم که یک لابراتوار مجهز که به‌موقع تشخیص کند و یک مرکز مجهز برای تالاسمی در داخل افغانستان بسازیم و در این مورد با اشخاص زیادی صحبت کردیم.»

عبدالولی حقانی معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه که در این برنامه حضور داشت، گفت: «برای درمان و سلامتی بیماران تالاسمی، برای سهولت و آرامش شان تلاش و توجه خود را به کار انداختیم.»

هم‌زمان با این احمد سیر پاسون رییس طب معالجوی وزارت صحت عامه نیز در این برنامه از نهادهای جهانی مددرسان و بازرگانان خواسته است تا در این زمینه درمان بیماران تالاسمی همکاری کنند.

احمد سیر پاسون گفته است: «از نهادهای جهانی، موسسات ملی و بین‌المللی، نهادهای خیریه و تجاران ملی خود می‌خواهیم که با وزارت صحت عامه دست به دست در این بخش کار کنند تا تشخیص و تداوی این بیماران به‌موقع صورت گیرد.»

برخی بیماران مبتلا به تالاسمی گفته‌اند که توان مالی برای درمان بیماری شان را ندارند.

بختیار سیزده ساله که در هر ماه نیاز به تزریق خون دارد، گفت: «من یک ماه بعد خون کم می‌کنم. برای ما باید یک شفاخانه مشخص باشد تا آن‌جا برویم. خون من B+ است آسان پیدا می‌شود، اما از آن‌هایی که خون شان منفی است، به مشکل پیدا می‌شود.»

محمد یکی دیگر از بیماران می‌گوید: «از کسانی که تا حالا به ما خون داده‌اند، ممنون هستیم. از دیگران هم خواست ما این است که با ما در بخش دوا و تداوی کمک کنند.»

بر بنیاد آمارهای وزارت صحت عامه، ۴۵۰۰ تن از بیماران تالاسمی نزد این وزارت ثبت است که ۱۷۰۰ تن آنان در ولایت ننگرهار هستند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.