Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ ثور , ۱۴۰۳ - 13 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57920
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 10 می 2024 - 1:38 |

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهند چالش‌های افغانستان را می‌توان از راه گفت‌وگو با همسایه‌ها حل ساخت

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهند چالش‌های افغانستان را می‌توان از راه گفت‌وگو با همسایه‌ها حل ساخت

مرکز گفتمان سهار و هیات مطالعاتی و پژوهشی ایران گفته‌اند که یافته‌های یک پژوهش آنان نشان می‌دهند که چالش‌های کنونی افغانستان را می‌توان از راه گفت‌وگو با همسایه‌ها حل ساخت.

به گفته‌ی مسوولان این نهادها، آنان در این پژوهش گفت‌وگوهایی با شخصیت‌های حکومتی و شهروندان کشور انجام داده‌اند.

فضل‌الرحمن اوریا مسوول مرکز گفتمان سهار با تاکید بر گسترش روابط حکومت سرپرست با کشورهای همسایه، گفته است که برخی چالش‌های موجود در بخش‌های گونا‌گون از راه گفت‌وگو با کشورهای همسایه و منطقه قابل حل هستند.

آقای اوریا هم‌چنان از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در ارتباط با مسایل افغانستان در تهران خبر داده است.

مسوول مرکز گفتمان سهار به خبرنگاران گفت: «توافق نخست ما این بوده که در مورد افغانستان یک کنفرانس بین‌المللی در ایران برگزار شود، تحت یک آجندای واحد که با هم رویش صحبت صورت خواهد گرفت و توافق دیگر که صورت گرفت یک کنفرانس بین‌المللی پیرامون این‌که چطور جهان اسلام تحت ستم و استبداد غرب قرار دارد، در کابل برگزار شود.»

از سویی دیگر مشاور استراتژیک سفیر ایران در کابل، پیکار با هراس‌افگنی و با مواد مخدر و شکل‌گیری سیاست یکپارچه منطقه‌ای و معاهدات امنیتی میان کشورهای همسایه افغانستان را مهم خوانده است. سید علی مجانی هم‌چنان گفته است که مسله هراس‌افگنی نباید روابط حکومت سرپرست با کشورهای همسایه و منطقه را متاثر سازد.

سید علی مجانی به خبرنگاران گفت: «بتوانیم به یک پیمان امنیتی میان همه همسایه‌گان و افغانستان برسیم؛ پیمانی که شش کشور به اضافه یک کشور، افغانستان را نمایندگی کند. این اتحادیه‌ی شش به اضافه یک است که می‌تواند آینده افغانستان را تضمین کند.»

مشاور استراتژیک سفیر ایران در کابل هم‌چنان زمینه‌سازی برای گفت‌وگو‌ها میان جهت‌های گوناگون در داخل و خارج از افغانستان را مهم خوانده و افزوده است که ثبات سیاسی افغانستان وابسته به شکل‌گیری حکومت فراگیر و مسوول است.

آقای مجانی افزود: «یک حکومت موفق در تاریخ  افغانستان، حکومت پایداری‌ست. تاریخ افغانستان نشان داده حکومت تک قومی، تک زبانی و کودتای سیاسی هیچ وقت پایدار نبوده.»

به گفته‌ی مسوولان مرکز گفتمان سهارٍ، این مرکز در هفتم ماه فبروری سال روان میلادی به‌منظور زمینه‌سازی برای گفت‌وگو‌ها میان جهت‌های مختلف در داخل و خارج از افغانستان و مشوره دادن به حکومت‌ برای بیرون‌رفت از چالش‌های موجود در کشور ایجاد شده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.