Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 21609
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 19 جولای 2020 - 19:00 |

در شش ماه اول سال جاری ۴۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران ثبت شده است

در شش ماه اول سال جاری ۴۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران ثبت شده است

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان با نشر گزارشی اعلام کرد که در شش ماه اول سال جاری میلادی ۴۲ واقعه‌ی خشونت علیه خبرنگاران در کشور ثبت شده است.

طبق این گزارش که روز یک‌شنبه، بیست‌ونهم سرطان از سوی کمیته مصونیت خبرنگاران نشر شد، میزان خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در شش ماه اول سال جاری میلادی با سال گذشته میلادی تفاوت چندانی نکرده است.

در شش اول سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۳ واقعه‌ی خشونت بر خبرنگاران ثبت شده است.

نجیب شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، در یک نشست خبری گفت که قضایای خشونت علیه روزنامه‌نگاران در شش ماه اول سال جاری شامل دو واقعه‌ی قتل، ۱۱ مورد جراحت، شش مورد لت‌وکوب، نُه مورد توهین و تحقیر، هفت مورد تهدید، چهار مورد اختطاف، دو مورد سرقت و یک مورد رفتار غیرقانونی (پرداخت نکردن حقوق ماهوار) می‌شود.

رییس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت که گروه‌های طالبان و داعش مسوول بیش‌ترین خشونت و تهدید علیه خبرنگاران‌اند.

به گفته نجیب شریفی، ۱۸ واقعه‌ی خشونت و تهدید در برابر طالبان مسوولیتش به طالبان و گروه داعش بر می‌گردد.

رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان گفت از رهگذار «شدت خشونت رفتار جرمی» آن‌چه گروه طالبان و داعش در برابر خبرنگاران انجام داده‌اند به مراتب شدیدتر و سنگین‌تر از اعمال حکومتی بود است.

نجیب شریفی گفت که این گروه‌ها متهم به قتل، اختطاف و زخمی کردن خبرنگاران هستند.

طبق گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، افراد متعلق به حکومت در رده‌ی دوم قرار دارند و مسوولیت ۱۳ قضیه خشونت بر خبرنگاران به کارمندان دولت بر می‌گردد.

هم‌چنان، افراد ناشناس پنج مورد، زورمندان سه مورد، دزدان دو مورد و مسوولان رسانه‌ها یک مورد خشونت را در شش ماه اول سال جاری میلادی علیه خبرنگاران انجام داده‌اند.

از جانب دیگر، هفت قضیه دیگر نیز در کمیته مصونیت خبرنگاران ثبت شده است که به گفته‌ی این نهاد، ربطی به کار حرفه‌ای خبرنگاران ندارند. این قضایا شامل دو مورد کشته شدن، دو مورد سرقت، سه مورد زخمی، کی مورد لت‌وکوب و یک مورد دیگر اختطاف می‌شود.

در زون پایتخت ۲۲ واقعه‌ی خشونت و تهدید علیه خبرنگاران ثبت شده است که از سوی کمیته مصونیت خبرنگاران به عنوان «نامساعدترین» حوزه برای روزنامه‌گاران توصیف شده است. زون شمال امن‌ترین بخش برای خبرنگاران شناخته شده است. در شش ماه گذشته در این زون هیچ موردی از خشونت بر خبرنگاران ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.