Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 25024
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 13 سپتامبر 2020 - 16:20 |

خلیل‌زاد: شکست در مذاکرات بین‌الافغانی پذیرفتنی نخواهد بود

خلیل‌زاد: شکست در مذاکرات بین‌الافغانی پذیرفتنی نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری پامیر، نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته (شنبه ۲۲ سنبله) در گفتگو با طلوع‌نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال شکست در مذاکرات بین‌الافغانی وجود دارد؟ می‌گوید که این برای امریکا پذیرفتنی نخواهد بود و برای بحران افغانستان باید یک راه حل پیدا شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هشدار می‌دهد ایالات متحده اجازه نخواهد داد که منفعت‌های شخصی بر منفعت‌های ملی در افغانستان ترجیح داده شود.

به گفتۀ او، اگر منفعت‌های ملی افغانستان بر منفعت‌های شخصی ترجیح داده شوند یک راه حل پیدا خواهد شد.

او در این باره گفت: «قابل قبول نیست و برای هر مشکل راه حل وجود دارد، و باید راه حل پیدا شود. ما حاضر هستیم که کمک کنیم اگر منفعت کشور در سطح اول قرار بگیرد و منفعت‌های شخصی در سطح اول قرار نگیرد».

او می‌افزاید: «من اطمینان دارم که یک راه حل پیدا می‌شود و ما اجازه نمی‌دهیم که منفعت‌های شخصی اولویت داشته باشد و این وعده امریکا، به مردم افغانستان است».

خلیل‌زاد در ادامه گفت که شماری از کسان در داخل افغانستان استند که شرایط فعلی را به یک صلح با طالبان ترجیح می‎دهند و افزود که کسانی هم در منطقه استند که می‌خواهند که امریکا را در این جنگ نگه‌دارند و رقابت‌های منطقه‌یی خود را در افغانستان، ادامه دهند.

وی در این باره گفت: «همین قدر می‌گویم که بعضی کسانی هستند که شرایط فعلی را ترجیح میدهند …. در داخل افغانستان و بعضی‌ها هستند که می‌خواهند پای امریکا را در جنگ نگهدارند تا امریکا قیمت بپردازد و بعضی‌ها هستند که رقابت‌های منطقوی خود را در افغانستان بازی می‌کنند».

او همچنان گفت که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، در سخنرانی‌اش در نشست آغازین مذاکرات میان افغانان گفت که تصمیم افغانان، روی تصمیم امریکا، تأثیر خواهد داشت.

این درحالی است که نشست آغازین مذاکرات بین‌الافغانی روز گذشته در دوحه، پایتخت قطر، آغاز شد.

قرار است تا چند روز دیگر نماینده‌گان افغانستان و طالبان در دوحه، گفتگوهای رو در رو را رسماً، آغاز کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.