Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 25829
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 26 سپتامبر 2020 - 10:10 |

سعادتی: نظام «پساصلح» نباید مبتنی بر تبعیض باشد

سعادتی: نظام «پساصلح» نباید مبتنی بر تبعیض باشد

معاون دوم ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید: تنها صلحی می‌تواند افغانستان را به ثبات برساند که نظام «پساصلح» بر بنیاد تبعیض استوار نباشد.

به گزارش آژانس خبری پامیر، اسدالله سعادتی، معاون دوم ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی، روز (جمعه، ۴ میزان) طی یک گردهمایی در کابل گفت: «هر نظامی که بر بنیاد تبعیض استوار شود، نمی‌تواند صلح را به‌وجود بیاورد. آن تبعیض چه تبعیض مذهبی باشد، چه تبعیض قومی باشد و چه تبعیض زبانی و تبعیض جنسیتی باشد، هر تبعیضی که باشد ما را به صلح رسانده نمی‌تواند، ولی به صورت موقتی شعله‌های جنگ را خاموش می‌کند.»

وی تأکید کرد که باید چهار «خواست عمده‌ی جامعه؛ امنیت، رفاه، عدالت و آزادی» در جریان مذاکرات صلح رعایت شود. در صورتی که این مؤلفه‌ها رعایت نشود، افغانستان به صلح واقعی دست نمی‌یابد.

در همین حال، او از هیأت‌های گفت‌وگوکننده‌ی دولت و گروه طالبان خواست که با درک وضعیت جدید در افغانستان، این چهار مؤلفه را در جریان مذاکرات صلح به‌صورت حداقلی رعایت کنند.

آقای سعادتی تأکید کرد: « اگر مباحث حذفی مثل گذشته‌ها مطرح باشد، از همین‌اکنون تلاش کنیم که مسائیل را مدیریت کنیم، در غیر آن، امکان این است که ما به صلح نرسیم و یک جنگ دیگری حتا ویران‌تر از جاهای دیگر سر برکشد.»

اسدالله سعادتی گفت که باید دیدگاه‌ها در جریان مذاکرات طوری مطرح شود که در افغانستان صلح واقعی برقرار شود. آقای سعادتی افزود: «باید در افغانستان جدید تمام سعی و تلاش ما این باشد که یک افغانستان چندصدایی را به رسمیت بشناسیم.»

از سویی هم، او از چهره‌های سیاسی کشور خواست که در هنگامه‌ی مذاکرات صلح، باید گفتمان صلح را در گفتارها و سخنان خود رعایت کنند. زیرا اظهارات خشونت‌بار، جنگ‌طلبانه و تفرقه‌افگنانه صرفا سبب تشدید جنگ، تفرقه، اختلافات و تخریب «صلح احتمالی» می‌شود.

با این حال، او ابراز امیدواری کرد که افغانستان بیش از هر زمان دیگری به صلح نزدیک شده است. به گفته‌ی آقای سعادتی هم‌اکنون برای استقرار صلح در افغانستان اجماع داخلی، منطقوی و بین‌المللی وجود دارد.

این درحالی است که تاکنون بیش از یازده روز از شروع مذاکرات بین‌الافغانی در قطر می‌گذرد، اما هنوز دو طرف بر روی دستورالعمل و قاعده متشرک در مذاکرات به توافق نرسیده اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.