Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 28752
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 18 نوامبر 2020 - 16:20 |

موج دوم کرونا از راه رسید؛ هتل‌های عروسی تا آخر ماه قوس تعطیل می‌شود

موج دوم کرونا از راه رسید؛ هتل‌های عروسی تا آخر ماه قوس تعطیل می‌شود

وزارت صحت عامه شیوع موج دوم ویروس کرونا در کشور را تأیید کرده است. سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که به مناسبت ورود افغانستان به مرحله دوم شیوع ویروس کرونا، کابینه فیصله کرده است که هتل‌های عروسی تا آخر ماه قوس امسال بسته شود. هرچند قرار نیست شهرها به صورت کامل قرنطین شود، اما تصمیم گرفته شده است که برخی محدودیت‌ها در گشت‌وگذار وضع شود.

احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه، روز چهارشنبه، بیست‌وهشتم عقرب در یک نشست خبری گفت، مشاهداتی که از سراسر کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که شمار واقعات «سراپا» دست‌کم ۱۰ مرتبه، شمار بیماران در شفاخانه‌های دولتی و خصوصی پنج مرتبه و واقعات تأییدشده ابتلا به کرونا سه مرتبه افزایش یافته است.

عثمانی گفت که یافته‌های تیم‌های سریع و سیار که در محلات در حال گردش هستند، نیز نشان می‌دهد که موارد ابتلا به کرونا و افرادی که «اعراض و علایم» کرونا را دارند، افزایش یافته است.

سرپرست وزارت صحت عامه با بیان این موارد، گفت که بررسی‌های صورت گرفته و وضعیت شیوع کرونا در هفته‌های اخیر در کشور نشان می‌دهد که افغانستان در آستانه «داخل شدن به موج دوم کرونا» قرار دارد.

احمدجواد عثمانی گفت که کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان و نیز کشورهای اروپایی پیش‌تر به مرحله دوم شیوع موج ویروس کرونا وارد شده‌اند.

سرپرست وزارت صحت عامه از سردی هوا، شیوع آنفلونزای فصلی و آلوده‌گی هوا به عنوان عامل ورود افغانستان به مرحله موج دوم ویروس کرونا یاد کرد.

او گفت که احتمال ابتلای دوباره افراد به ویروس کرونا زیاد است و به این دلیل باید همه متوجه باشند.

عثمانی گفت که در آستانه ورود افغانستان به مرحله دوم شیوع ویروس کرونا، وزارت صحت عامه از مردم می‌خواهد که ماسک بپوشند.

او از مردم خواست که در بیرون از خانه از ماسک استفاده کنند؛ زیرا پوشیدن ماسک از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کنند.

سرپرست وزارت صحت عامه هم‌چنان از مردم خواست که به محلات مزدحم نروند و بدون کار ضروری از خانه بیرون نشوند. او هم‌چنان خواستار منع خروج افراد زیر تهدید ابتلا به کرونا از خانه شد.

شستن دست‌ها از دیگر مواردی بود که وزارت صحت عامه مردم را به آن توصیه کرد.

احمدجواد عثمانی گفت که به مناسبت شیوع موج دوم کرونا، کابینه فیصله کرده است که هتل‌های عروسی تا پایان ماه قوس بسته باشد. برای اجرای فیصله کابینه، شهرداری و وزارت صحت عامه کار می‌کنند.

او گفت که با توجه به شرایط افغانستان، قرنطین کامل به نفع اقتصاد کشور نیست، اما برخی محدودیت‌ها وضع خواهد شد.

عثمانی هم‌چنان گفت که کمیته‌های اضطرار مبارزه با ویروس کرونا که در راس آن والیان قرار دارد، نشست‌های خود را از سر می‌گیرند تا در برابر موج دوم شیوع ویروس کرونا مبارزه و تلاش کنند.

احمدجواد عثمانی گفت که ویتامین‌های «سی و دی» برای جلوگیری از ابتلا و نیز درمان بیماری کووید-۱۹ موثر است و مردم از آن استفاده کنند.

سرپرست وزارت صحت عامه گفت کسانی که بیماری‌های دارای «علایم» مشابه با کرونا دارد، برای ۱۴ روز در خانه بمانند و از مبتلاشدن دیگران جلوگیری کنند.

به گفته او، در صورتی که علایم تنگی‌نفس در این افراد پیدا شود، به شفاخانه‌ها مراجعه کنند.

عثمانی گفت که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورهای همسایه، شهروندان کشور از سفر کردن بی‌ مورد به این کشورها خودداری کنند.

او گفت که برنامه مبارزه با ویروس کرونا در مرحله دوم شیوع این ویروس تهیه شده است و در ۳۴ ولایت منابع برای تمویل آن نیز پیدا شده است.

سرپرست وزارت صحت عامه از جانب دیگر گفت که دست‌کم دو واکیسن وارد بازار شده است و افغانستان از جمع ۹۲ کشوری است که با همکاری ائتلاف جهانی واکسین، برایش واکسین فراهم خواهد شد.

به گفته عثمانی، تا اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی واکسین به صورت همه‌شمول وارد بازار می‌شود و تا آخر این سال ۲۰ درصد جمعیت افغانستان واکسین خواهند شد.

عثمانی گفت که افغانستان تا دست‌رسی به واکسین کرونا نٌه ما فاصله دارد و به این ترتیب مردم باید از ابتلا و گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنند.

سرپرست وزارت صحت عامه از کارکنان صحی نیز خواست که از وسایل محافظت شخصی استفاده کنند و برای مردم خدمت‌رسانی آماده باشند.

او در پایان وعده داد که موج دوم ویروس کرونا را به صورت اساسی مدیریت خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان بیش از یک هزار و ۶۰۰ تن جان باخته‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.