Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ جوزا , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 57433
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 01 می 2024 - 1:07 |

واکنش‌های داخلی و خارجی به حمله بر نمازگزاران در هرات

واکنش‌های داخلی و خارجی به حمله بر نمازگزاران در هرات

حمله شب گذشته بر نمازگزاران در مسجدی در ولسوالی گذره هرات واکنش‌های داخلی و بیرونی را برانگیخت.

هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان و سفارت ایران در کابل این حمله را نکوهش کرده و خواهان به کیفر رساندن عاملان آن شده‌اند.

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین نیز این حمله را در تضاد با همه‌ی موازین اسلامی و انسانی خوانده‌اند.

آقای کرزی گفته است: «این حمله را که منجر به مجروح شدن شماری از هم‌وطنان عزیز ما گردید، شدیداً تقبیح نموده و این عمل تروریستی را خلاف تمام موازين دینی و بشری می‌دانم.»

عبدالله عبدالله در باره این حمله گفته است: «حمله بزدلانه بر هم‌وطنان بی‌دفاع ما را مخالف موازین اسلامی و انسانی می‌دانم.»

اما این حمله عاری از واکنش های بیرونی نیز نبود. سفارت ایران در کابل در واکنش به این حمله از آمادگی تهران برای پیکار با برابر هراس‌افگنی سخن گفته است.

یوناما و گزاش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن حمله، خواهان پاسخ‌گو قرار دادن عاملان این رویداد شده‌اند.

طارق فرهادی آگاه مسایل سیاسی گفت: «بهتر خواهد بود که در جاهای تجمع اهل تشیع، کمربندهای امنیتی جدی‌تر در نظر گرفته شود.»

ویس ناصری یکی دیگر از آگاهان مسایل سیاسی گفت: «تا زمانی‌که جلو فعالیت، حضور و رقابت گروه‌های شورشی در افغانستان گرفته نشود، افغانستان متاسفانه مرکز و پایگاه گروه‌های تروریستی قرار می‌داشته باشد و جنگ رقابتی و نیابتی این‌ها و کشورهای قدرت‌مند ادامه پیدا می‌کند.»

در حمله شب گذشته بر نمازگزاران در یک مسجد اهل تشیع در هرات، پنج تن به‌شمول یک زن و یک کودک کشته شده و سه تن دیگر زخم برداشته‌اند و تا هنوز هم مشخص نیست که این حمله را چه کسی و یا گروهی انجام داده است.

 

آزانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.