Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 28915
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 29 آوریل 2021 - 12:52 |

نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کنند

نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کنند

ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان می‌گوید که نمایندگان کشورهای امریکا، روسیه، چین و پاکستان در روزهای آینده در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.

آقای کابلوف در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپتونیک گفته است که این گفت‌وگو در شهر دوحه، پایتخت قطر صورت می‌گیرد و در آن در مورد یافتن راه‌حل در روند صلح افغانستان و سوق طرف‌های افغانی به انجام مذاکره بحث خواهد شد.

او اما افزوده است که در این نشست‌ها تصمیمی اتخاذ نمی‌شود و تنها «طرف‌ها به [انجام] بحث‌های سازنده سوق داده می‌شوند». نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان تأکید کرده است: «هیچ راه دیگری به جز برگزاری مذاکرات [میان دولت افغانستان و گروه طالبان] وجود ندارد.»

در همین حال، او از آغاز جنگ‌های بهاری و تابستانی گروه طالبان و تأثیر آن بر مذاکرات بین‌الافغانی ابراز نگرانی کرده است. ضمیر کابلوف گفته است که آغاز جنگ‌های فصلی طالبان در فصل‌های بهار و تابستان چشم‌انداز فوری برای آغاز مذاکرات را کُند خواهد کرد.

با این حال، او افزوده است که این گروه از انجام مذاکرات خودداری نمی‌کند.

آقای کابلوف در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفته است که مذاکرات باید میان دو طرف معنادار باشد و طرفین باید روی دستور کار واحد توافق کنند.

از سویی هم، او با اشاره به تأکید طالبان مبنی بر روی‌کارآمدن امارت اسلامی در افغانستان، تأکید کرده است که رهبری این گروه می‌داند که روی‌کارآمدن چنین نظامی به‌شکلی که در زمان حاکمیت این گروه در افغانستان بود، قابل‌قبول مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی نیست.

این درحالی است که قرار بود نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان در ۲۴ ماه جاری میلادی (اپریل) برگزار شود، اما برگزارکنندگان این نشست (ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد) اعلام کردند که به دلیل حاضر نبودن طالبان، این نشست برای بعد از عید سعید فطر به تعویق افتاده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.