Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 35674
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 01 مارس 2022 - 17:07 |

همایش؛ محمد رسول رحمت و کرامت

همایش؛ محمد رسول رحمت و کرامت

همایش” محمد رسول رحمت و کرامت” به مناسب بعثت پیامبر گرامی اسلام، به روز دوشنبه ۹ حوت ۱۴۰۰ در تالار نمارسانه- کابل برگزار گردید. در این برنامه، شخصیت های علمی- فرهنگی و هم چنین شماری از شخصیت های سیاسی و جمع زیادی از فرهنگیان افغانستان حضور داشتند. برنامه ” محمد رسول رحمت و کرامت” از طرف “بنیاد فرهنگ و هنری صدای هموطن” با همکاری و هماهنگی رئیس رایزنی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردیده است. قابل یاد آوری است که آقای غلام حسین شیرزاد رئیس رایزنی جمهوری اسلامی ایران در این همایش حضور داشتند.

این برنامه با تلاوت چندی از آیات کلام الله مجید، توسط قاری محترم آقای علیجان صفری آغاز شد. بعد از آن؛ مجری برنامه، از آقای شیخ جوادی بلخابی رئیس شورای نمایندگان تشیع افغانستان دعوت بعمل آورد تا ایراد سخن نماید.

آقای بلخابی در آغاز صحبت های خویش، عید متعلق به حضرت خاتم النبیین و بعثت پیامبر گرامی اسلام را به همه اعضای مجلس تبریک گفت و از برگزار کنندگان برنامه تشکری کرد. آقای بلخابی گفت: “ما مفتخریم که امت پیامبر گرامی اسلام هستیم.” اما آیا آنچه رسول خدا فرموده است به او عمل می کنیم؟ چرا وحدت نداریم؟ در حالی که یکی از اهداف بزرگ پیامبر ” وحدت مسلمین” بوده است. ایشان گفت: مبارزه با کفار و ستمگران و همین طور نهادینه ساختن اخلاق اسلامی یکی دیگر از اهداف بزرگ ییامبر گرامی اسلام بود.

آقای بلخابی از انقلاب اسلامی ایران و نقش برجسته امام خمینی(ره) در نهادینه کرده حکومت اسلامی، و هم چنین از انقلاب مردم افغانستان در برابر امریکا یاد کرد. او گفت: بارور بودن فقه تشیع و همین طور تفکر امام ابوحنیفه(ره) سبب زنده نگهداشتن اسلام سیاسی در برابر مستکبران غربی شده است.

بعد از سخنرانی آقای بلخابی، سروده زیبا در وصف ییامبر خوانده شد. در این سروده، “ییامبر اسلام” نماد آزادی، نشان دهنده راه سعادت، احیا کننده عدالت، آفتاب عالمین و خاتم رسولان خدا خوانده شد.

سخنران دوم، آقای دکترعبدالطیف نظری معیین وزارت اقتصاد امارت اسلامی افغانستان بود. آقای نظری نیز بعثت پیامبر اسلام را تبریک گفت و هم چنین افزود که در زمانه فعلی، نظم بین الملل و به خصوص جهان اسلام با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه است. او از قطب بندی های نظم بین المللی و منطقه ای یاد کرد. و نیز تأکید نمود که با توجه به این قطب بندی ها امروزه باید به ” وحدت اسلامی” توجه جدی کرد و پیامبر گرامی اسلام را سرمشق خود قرار داد.

دکتر نظری از ظرفیت های جهان اسلام یاد کرد و اضافه نمود که اگر چنانچه از این ظرفیت ها استفاده درست صورت گیرد، ما شاهد قدرتمند شدن کشور های اسلامی در برابر رقیبان خود هستیم. نظری گفت: عوامل زیاد میتواند در استیلای مسلمانان نقش داشته باشد از جمله به سه عامل اشاره نمود.

  1. جغرافیای انسانی جهان اسلام

در علوم انسانی و روابط بین الملل، یکی از عوامل توسعه اجتماعی و افزایش قدرت ملی، جمعیت است. البته کیفیت جمعیت و میزان دانش شهروندان یک کشور در شرایط کنونی بسیار مهم است. جهان اسلام با داشتن یک و نیم میلیارد جمعیت، میتواند در نظم بین المللی از جایگاه تعیین کننده برخوردار باشد. نظری تأکید نمود که در صورتی میتوانیم از این جمعیت استفاده کنیم که میان مسلمانان” وحدت” بوجود آید و از فرموده های پیامبر ییروی صورت گیرد.

  1. جغرافیای سیاسی

در عصر کنونی و در زمانه ای که ارزشهای فرهنگی جهانیان در حال تلفیق است، میتوان از فرهنگ و تمدن اسلامی بهره مناسب برد. ۵۷ کشور اسلامی با تمدن غربی و تمدن شرقی وصل هستند. با استفاده از ظرفیت های ارزشی خاصی که در جهان اسلام وجود دارد، میتوان از نقش تعیین کننده تمدن اسلامی در میان کشور های جهان یاد کرد.

  1. جغرافیای اقتصادی

۷۵ درصد نفت دنیا و ۵۵ درصد گاز جهان در اختیار کشور های اسلامی است. آقای نظری از کانال سویز، تنگه هرمز، باب المندب، شرق مدیترانه یاد کرد که بعنوان معبر انتقال انرژی از جهان اسلام به جهان غرب، می توانند در قدرت جهان اسلام تأثیر گزار باشند. و هم چنین بیان کرد که اگر از این ظرفیت ها در توانمند سازی کشورهای اسلامی استفاده نشود، ممکن است این ظرفیت ها تبدیل به چالش شود.

دکتر نظری، بعثت پیامبر گرامی اسلام را مهم ترین نقطه مشترک بین مردم افغانستان گفت و اضافه کرد که از فرموده های پیامبر باید در” وحدت اسلامی” استفاده شود. او گفت جنگ بیست ساله مردم افغانستان در برابر امریکا، یکی از جنبش های آزادی بخش جهان اسلام تلقی می شود و باید تمام کسانی که بر تبل جنگ میکوبند، در موضع خود تجدید نظر کنند و بر وحدت ملی و منافع ملی افغانستان فکر کنند.

سخنران سوم این برنامه، مولوی محمدی عضو استخبارات امارت اسلامی بود. آقای محمدی گفت: اگر بخواهیم از مشکلات و چالشهای موجود جهان اسلام و افغانستان رهایی یابیم، هیچ راهی نداریم مگر اینکه از سیر و سلوک حضرت پیامبر ییروی کنیم. او اعاده قدرت جهان اسلام را پیروی از ” کتاب خدا” دانست.

عاطفه حسینی یکی دیگر از کسانی بود که به نمایندگی از زنان افغانستان بر نقش زنان در زندگی اجتماعی – سیاسی اشاره نمود. همچین خانم حسینی بیان داشت که حضرت پیامبر گرامی اسلام برای زنان جایگاه بسیار ارجمند قائل بودند و همین طور از نقش خدیجه در همیاری و همکاری به ییامبر یاد کرد.

همایش ” محمد رسول رحمت و کرامت” با دعا خواندن، توسط آقای سید جواد شمس یایان یافت.

قربان فهام

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.