Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 36597
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 29 مارس 2022 - 12:51 |

خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه افغانستان از سوی اتحادیه‌ی اروپا

خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه افغانستان از سوی اتحادیه‌ی اروپا

آژانس خبری صدای پامیر؛ در بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا که شب گذشته (دوشنبه، ۸ حمل) منتشر شده، آمده است که بستن مکاتب به‌روی دختران، نقض آشکار اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و چندین سند بین‌المللی است که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است. این اتحادیه گفته است که «هیچ دلیل مذهبی یا اجتماعی نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر را توجیه کند».

اتحادیه‌ی اروپا گفته است که محروم‌ساختن دختران از آموزش، تعهدشکنی طالبان به مردم افغانستان و عقب‌نشینی این گروه از تضمین‌هایی است که به شرکای افغانستان داده‌اند.

این اتحادیه افزوده است که این تصمیم، شانس طالبان را برای به دست‌آوردن مشروعیت داخلی که به دنبال آن هستند، از بین می‌برد.

اتحادیه‌ی اروپا اضافه کرده است که انکار تحصیلات متوسطه دختران اعتبار طالبان را در چشم شرکای بین‌المللی نیز تضعیف می‌کند.

این نهاد گفته است که علیرغم تسلط نظامی طالبان بر افغانستان در ماه آگست سال گذشته، اتحادیه اروپا در میان دیگر شرکا، سیاست تعامل اصولی و هدفمند را به نفع مردم افغانستان انتخاب کرده است.

اتحادیه‌ی اروپا تأکید کرده است که عدم لغو فوری تصمیم طالبان، پیامدهای گسترده‌ای بر جنبه اعتمادسازی خواهد داشت. این اتحادیه گفته است که جمعیت تحصیل‌کرده برای هر جامعه‌ای مرفه از اهمیت حیاتی برخوردار است. به گفته‌ی این نهاد، آموزش دختران برای مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در جامعه افغانستان ضروری است.

این در حالی است که پیشتر مکاتب دخترانه مزارشریف به روی تمامی صنوف دختران به شرط رعایت حجاب شرعی باز شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.