Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 39393
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 15 ژوئن 2022 - 19:56 |

کرزی بار دیگر خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شد

کرزی بار دیگر خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شد

حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشور از طالبان خواست به درخواست علمای دینی این کشور احترام گذاشته و مدارس دخترانه را بازگشایی کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، حامد کرزی بار دیگر خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شد.

کرزی در توئیتی نوشت: «علمای دین از نقاط مختلف کشور بارها خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شده و این بار علمای بادغیس از امارات اسلامی خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شده اند.»

وی افزود که تنها راه رهایی کشور از نیاز خارجی، دانش و آموزش است.

پیش از این «مولوی نورالله منیر» سرپرست وزارت آموزش طالبان گفته بود که مدارس دخترانه به‌زودی با مکانیسم جدید بازگشایی خواهد شد.

وی افزوده بود که حکومت سرپرست کابل برای بازگشایی مدارس دخترانه از سوی جهانیان به شدت تحت فشار قرار داشته و آنان نیز ضرورت آموزش برای زنان و مردان را درک می‌کنند.

به گفته منیر طالبان در حال کار بر روی مکانیسم منظم برای بازگشایی مدارس بوده و به زودی مدارس در سراسر افغانستان به روی دختران باز خواهند شد.

طالبان حدود ۲۱۰ روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

طالبان برای چندمین بار است، که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز بر تعهد خود در قبال دختران افغانستان عملی نکرده است.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این مقامات گروه طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان مدارس دخترانه را باز خواهند کرد.

به گزارش فارس، حکومت سرپرست در افغانستان پس از روی کار آمدن اعلام کرد که مدارس دخترانه با مکانیسم و شیوه جدیدی بازگشایی می‌شوند اما علی‌رغم گذشت بیش از ۹ ماه همچنان دختران از رفتن به مدارس در این کشور محروم هستند.

آژانس خبری صدای پامیر– کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.