Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 40430
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 آگوست 2022 - 17:36 |

بازگشایی سفارت چین در کابل

بازگشایی سفارت چین در کابل

سفیر چین اعلام کرد سفارت این کشور به صورت رسمی امروز دوشنبه ۱۰ اسد در کابل بازگشایی خواهد

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، وانگ یو سفیر چین گفته است: چین به منظور تعامل اقتصادی، روز دوشنبه، یکم اوت (۱۰ اسد)، سفارتش را در کابل بازگشایی خواهد کرد.

وی همچنین گفته است: چین آماده همکاری‌های سودمند با افغانستان است تا زندگی مردم افغانستان بهبود یابد.

همزمان با اعلام بازگشایی رسمی سفارت چین در کابل، مسئولان محلی ولایت بامیان نیز گفتند که چین با هدف استخراج آهن از معدن «حاجی گک»، تأسیسات تولید انرژی برق در این استان احداث خواهد کرد.

منابعی در بامیان می‌گویند که یک هیئت چینی برای استخراج آهن از معدن حاجی گک در روستای کلیچ شهرستان کهمرد بامیان، به زودی تأسیسات تولید انرژی برق در آن ناحیه ایجاد خواهند کرد.

معدن «حاجی گک»(آجه گک) در بامیان، از بزرگ‌ترین معادن کشور به شمار می‌رود.

حکومت پیشین افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرده بود که هند عملیات استخراج معدن «آجه گک» را پذیرفته است. هند در آن زمان اعلام کرد که پس از تصویب قانون معادن افغانستان، استخراج آهن از این معدن را آغاز خواهد کرد، اما آن طرح هرگز اجرا نشد.

معدن «حاجی گک» در بامیان ۱۶ کیلومتر طول و ۵۵۰ متر عمق دارد و بر اساس تخمین‌ها، استخراج تمامی ذخایر آهن موجود در این معدن، ۱۸۰ سال طول خواهد کشید.

مسئولان پیشین وزارت معادن گفته بودند که با آغاز عملیات استخراج آهن از این معدن، هفت هزار شغل به صورت کاملاً مرتبط با استخراج آهن، و در حدود ۳۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

برآورد می‌شود که در صورت تحقق این طرح و آغاز عملیات استخراج معدن آهن در بامیان، سالانه ۳۰۰ میلیون دلار برای افغانستان درآمدزایی شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.