Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 43933
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 21 دسامبر 2022 - 19:03 |

کالیفرنیا؛ مرکز گرو‌ه‌های نفرت ضد مسلمانان

کالیفرنیا؛ مرکز گرو‌ه‌های نفرت ضد مسلمانان

گزارش اخیر یک مرکز حقوقی که در مورد گروه‌های نفرت تحقیق می‌کند نشان داده که ایالت کالیفرنیا بیشترین گروه‌های نفرت ضد مسلمانان را در خود جای داده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به گفته دفتر تحقیقات فدرال، تعداد گروه‌های نفرت پراکنده در ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است، روندی که با توجه به این واقعیت که جرایم ناشی از نفرت در حال افزایش است، ممکن است تعجب‌آور باشد. علاوه بر این، اقدامات گروه‌های افراطی _ از جمله آن‌هایی که شورش ۶ ژانویه (حمله به کنگره توسط طرفداران ترامپ) را تحریک و در آن شرکت کردند _ بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده به نظر می‌رسد.

به گفته مرکز حقوقی فقر جنوبی (Southern Poverty Law Center)، یک سازمان حقوق مدنی که در مورد گروه‌های تنفر و افراطی تحقیق می‌کند، کاهش گروه‌های نفرت‌انگیز فعال در چند سال گذشته، در واقع نشانه‌ای از کاهش نفوذ ایدئولوژی افراط‌گرایانه نیست.

در عوض، ایالات متحده نشان می‌دهد که افکار عمومی در مورد دکترین‌های بسیج این گروه‌ها دستخوش تغییر قابل توجهی شده است: ایدئولوژی راست افراطی زمانی که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها آن را حاشیه‌ای تلقی می‌کردند، شروع به حرکت در جریان اصلی (جامعه و سیاست) کرده است.

این تغییر برای ایالات متحده و همینطور سراسر جهان، از فرانسه تا هند، منحصر به فرد نیست. تفکر راست افراطی به طور فزاینده‌ای جای پای خود را در جریان اصلی سیاست محافظه‌کارانه از طریق لفاظی‌های ملی‌گرایانه، سیاست‌های ضد مهاجرت، و خواستار بازگشت به ارزش‌های سنتی (تعبیری برای حفظ قدرت پدرسالاری سفیدپوستان) نشان داد است و در کالیفرنیا هم مشهود است.

ملی‌گراها و نژادپرستان سفیدپوست؛ در صدر گروه‌های نفرت‌

در ایالات متحده، افزایش دیده شدن گروه‌های ملی‌گرا و یهودی‌ستیز سفیدپوست با حمایت جسورانه رئیس‌جمهور سابق ترامپ همراه شد که منجر به تلاش فوق‌الذکر برای محاصره ساختمان مرکزی کنگره ایالات متحده شد؛ رویدادی که همچنان در نزاع‌های حقوقی و ایدئولوژیک در مورد آن صحبت می‌شود.

گروه‌های نفرت با بیانیه‌ها یا آموزه‌های یکپارچه‌ای تعریف می‌شوند که به تحقیر گروهی از مردم، اغلب بر اساس نژاد، مذهب، یا جنسیت بستگی دارد. طبق گفته اتحادیه ضد افترا(Anti-Defamation League)، گروهی با افراد دارای انگیزه نفرت، لزوماً سازمان را به یک گروه نفرت تبدیل نمی‌کنند. در عوض، سازمان باید هدفی داشته باشد که توسط ایدئولوژی نفرت‌انگیز هدایت می‌شود. گروه‌های افراطی گاهی از گروه‌های تنفر متمایز می‌شوند، زیرا آنها با باورها یا اهدافی خارج از جریان اصلی تعریف می‌شوند، اما لزوماً انگیزه نفرت از یک گروه خاص نیستند.

در این گزارش،‌ داده‌های گردآوری شده توسط مرکز حقوقی فقر جنوبی را برای ردیابی گروه‌های تنفر فعال در سراسر کشور تجزیه و تحلیل شده است. ایالت‌ها بر اساس گروه‌های نفرت فعال به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ رتبه‌بندی می‌شوند. بیشتر گروه‌های نفرت‌انگیز در ایالات متحده، گروه‌های نژادپرست سفیدپوست هستند که از ایدئولوژی کنفدراسیون (ایالت‌های جنوبی در جریان جنگ داخلی آمریکا) یا نازی‌ها حمایت و اغلب از نمادهای آن جنبش‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر این گروه‌ها بر ایدئولوژی‌های نژادپرستانه تأکید دارند با این همه این گروه‌های نفرت در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند. گروه‌های نئونازی، گروه‌های ضد مهاجرت، ضد مسلمانان، گروه‌های سیاسی که محوریت فعالیت‌ آن‌ها یهودستیزی و انکار هولوکاست هستند و افراطیون مسیحی از جمله مهم‌ترین گروه‌های نفرت هستند که در این آمار،‌ دسته‌بندی شده‌اند.

کالیفرنیا، صاحب بیشترین گروه‌های ضد مسلمان

ایالت کالیفرنیا، از نظر داشتن بیشترین گروه‌های نفرت به تناسب جمعیت در رده ۴۳ (عدد بالاتر به معنای داشتن گروه‌ نفرت به تناسب جمعیت) قرار دارد. از نظر تعداد هم گروه‌های نفرت در این ایالت از سایر ایالت‌های آمریکا بیشتر است.

میانگین گروه‌های نفرت در این ایالت به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۱، ۱,۶۶ بوده است. کل گروه‌های نفرت ردیابی شده در سال ۲۰۲۱ در این ایالت به ۶۵ گروه می‌رسد که بیشتر آنها (۳۲ گروه) گروه‌های نژادگرای سفیدپوست هستند. ۳۱ گروه (گروه‌هایی که از سال ۲۰۱۱ شناخته شده‌اند) هم در دسته‌بندی گروه‌های نفرت عمومی (General Hate) گنجانده شده‌اند. در تعریف مرکز حقوقی فقر جنوب، هویت گروه‌های نفرت عمومی ترکیبی از تنفر و تئوری‌های توطئه شناخته شده به اضافه تعصبات منحصر به فردی که به راحتی طبقه‌بندی نمی‌شوند(مانند نفرت از افراد معلول)، هستند.

اما ایالت کالیفرنیا از جهتی وضعیت منحصر به فردی دارد. در بین ایالت‌های آمریکا که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند، کالیفرنیا میزبان بیشترین گروه‌های نفرت با محوریت ضد اسلامی و ضد مسلمانان است و تعداد آنها به ۱۶ گروه می‌رسد هر چند که برخی از آنها فعالیتی در سال ۲۰۲۱ نداشتند. از گرو‌ه‌های معروف ضد اسلامی در این ایالت که فعال هستند می‌توان به گروه اقدام برای آمریکا (ACT for America) اشاره کرد.

ACT for America که در سال ۲۰۰۷ بنیان‌نهاده شد،‌ به عنوان یک گروه نفرت ضد مسلمانان فهرست شده،‌ زیرا تئوری‌های توطئه وحشیانه ضد مسلمانان را پیش می‌برد، مسلمانان آمریکایی را تحقیر و ترس از اسلام را در ایالات متحده ایجاد می‌کند. مقر اصلی این گروه در شهر واشنگتن دی سی است.

از دیگر گروه‌های ضد اسلامی در این ایالت می‌توان به اتحاد آزادی آمریکا (AMERICAN FREEDOM ALLIANCE)،‌ گلاسوف گنگ پروداکشن (GLASOV GANG PRODUCTIONS) و مرکز دیوید هورویتز(DAVID HOROWITZ FREEDOM CENTER) اشاره کرد.

ایالت‌های نیویورک با ۱۵ و واشنگتن دی سی با ۱۱ گروه، صاحب بیشترین گروه‌های ضد اسلامی در بین ایالت‌های آمریکا هستند. با این همه در واشنکتن دی سی در سال ۲۰۲۱، گروه نفرت جدیدی شناخته نشد اما حدود ۱۱ گروه از سال ۲۰۱۱ در این منطقه حضور دارند.

نبرسکا و بیشترین گروه نفرت به میزان جمعیت

اما وضعیت در سایر ایالت‌های آمریکا به این صورت است که در رتبه‌بندی تعداد گروه‌های نفرت ایالت نبرسکا بیشترین گروه نفرت را به تناسب جمعیت در خود جای داده است. گروه‌های نفرت به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۱، ۴,۵۸ گروه است. بیشتر این گروه‌ها (۷ گروه) نئونازی هستند.

اما بعد از ایالت کالیفرنیا با ۶۵ گروه، ایالت‌ فلوریدا ۵۳ گروه نفرت را در خود جای داده است. بعد از ملی‌گرایان سفید پوست (۲۱ گروه) و گروه‌های نفرت عمومی و گروه کو کلاکس کلان (گروه نژادپرست که از زمان جنگ داخلی آمریکا به وجود آمد) هر دو با ۲۰ گروه، نئونازی‌ها با ۱۹ گروه در این ایالت از سال ۲۰۱۱ حضور فعال دارند.

ایالت‌های تگزاس با ۵۲،‌ نیویورک ۳۵،‌ پنسیلوانیا ۳۰ و تنسی ۲۸ گروه نفرت را از سال ۲۰۱۱ به خود دیده‌اند. علاوه بر گروه‌های ضد مسلمان، گروه‌های ضد یهود در آمریکا حضور فعالی دارند و بیشترین این گروه‌ها در ایالت کالیفرنیا با ۴ گروه از سال ۲۰۱۱ حضور دارند.

واشنگتن دی.سی به عنوان مرکز ایالت متحده بهترین وضعیت را دارد. در این شهر هیچ گروه نفرت فعالی در سال ۲۰۲۱ وجود نداشته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.