Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 44895
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 26 ژانویه 2023 - 18:40 |

تاکید قزاقستان به کمک به افغانستان در قالب ساختارهای همکاری منطقه‌ای

تاکید قزاقستان به کمک به افغانستان در قالب ساختارهای همکاری منطقه‌ای

وزیر امور خارجه قزاقستان در بیست و ششمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بر کمک به افغانستان در چارچوب ساختارهای منطقه‌ای مانند اکو تاکید کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، هیات قزاقستان به ریاست «مختار تلئوبردی»، وزیر امور خارجه این کشور در بیست و ششمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه کشورهای اکو شرکت کرد.

در این اجلاس همچنین سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای عضو و روسای آژانس‌های تخصصی سازمان همکاری اقتصادی و سازمان‌های منطقه‌ای مانند کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا، سازمان کشورهای ترک شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این اجلاس طیف وسیعی از مسائل مربوط به افزایش کارایی همکاری کشورهای عضو اکو در زمینه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، اکولوژی، کشاورزی، کریدورهای حمل و نقل را مورد بررسی قرار دادند و پیشنهاداتی را برای توسعه بیشتر روابط اقتصادی در فضای سازمان همکاری اقتصادی ارائه کردند.

در پایان این نشست بیانیه تاشکند به تصویب رسید که با پیشنهاد قزاقستان توسعه تعامل بین سازمان همکاری اقتصادی و کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیای را پیش بینی می‌کند.

قزاقستان به عنوان رئیس کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا آمادگی خود را برای مشاکرت در اجرای عملی این پیشنهاد ابراز کرد.

وزیر امور خارجه قزاقستان در پرتو رویدادهای افغانستان، از کشورهای شریک خواست تا این کشور را بیشتر در فرآیندهای اقتصادی منطقه در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی جلب کنند و همچنین در مورد حمایت مالی و بشردوستانه قزاقستان از مردم افغانستان، صحبت کرد.

 در چارچوب شورای وزیران امور خارجه «ژنداس آسانف»، نماینده قزاقستان مجددا به عنوان معاون دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی برای یک دوره سه ساله جدید انتخاب شد.

در جریان این اجلاس، شورا برنامه کاری و تقویم اقدام اکو برای سال ۲۰۲۳ و همچنین گزارش‌ها در مورد فعالیت‌های دبیرخانه و نهادهای تخصصی اکو تصویب، در مورد فعالیت‌های پروژه‌ای این سازمان تهیه و بودجه سال ۲۰۲۳ آن تصویب شد.

در حاشیه این اجلاس وزیر امور خارجه قزاقستان به صورت جداگانه با وزرای امور خارجه ازبکستان، تاجیکستان و همچنین دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دیدار کرد.

سازمان همکاری اقتصادی در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در ۱۹۸۴ تاسیس گردید. افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند.

دفتر مرکزی دبیرخانه اکو در تهران واقع شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.