Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 46775
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 29 می 2023 - 8:02 |

بازگشایی گذرگاه مرزی افغانستان با ایران در نیمروز

بازگشایی گذرگاه مرزی افغانستان با ایران در نیمروز
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان ایران گفت: مبادلات اقتصادی در پایانه مرزی میلک(پل ابریشم) با کشور افغانستان پس از یک روز تعطیلی امروز یکشنبه از سر گرفته شد.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتنیک، ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان ایران اظهارداشت: پل ابریشم به دلیل درگیری‌های روز گذشته در مرز ایران و افغانستان، هرگونه مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تعطیل شد.
وی بیان کرد: پس از آرام شدن وضعیت در مرز؛ ساعتی پیش مبادلات اقتصادی در پایانه مرزی میلک از سر گرفته شد.
بر پایه این گزارش، پایانه و بازارچه مرزی میلک شهرستان هیرمند در ۳۴۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان واقع شده است.
در این پایانه مرزی ۱۸۰ شرکت بین المللی و ۲ شرکت سواری در حال فعالیتند و حدود یک‌هزار نفر در این مرز مشغول بکار هستند.
عمده کالاهایی که از پایانه مرزی میلک به کشور افغانستان ترانزیت می شود لوازم یدکی خودرو و کالاهای صادراتی شامل؛فرآورده های لبنیاتی، میوه و تروبار،فرآورده های نفتی،برف و سیمان است.
با توجه به اینکه شهر زرنج افغانستان دارای امنیت بالاتری نسبت به دیگر شهرهای افغانستان است، اکثر رانندگان خارجی تردد در مرز میلک را ترجیح می دهند.
بازارچه مرزی میلک تا نخستین شهر افغانستان که همان زرنج است تنها چهار کیلومتر فاصله دارد که همین امر باعث سهولت در رفت و آمد رانندگان شده است.
یادآوری می کنیم، که درگیری میان نیروهای مرزی ایران و طالبان حوالی ساعت ۱۰:۰۰ پیش‌ازچاشت دیروز آغاز شد و برای چندین ساعت ادامه داشت.
سخن‌گویان وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان عصر دیروز با تأیید این درگیری، از کشته‌شدن یک نیروی مرزی این گروه و یک نیروی مرزی ایرانی خبر دادند.
آنان ایران را متهم به آغاز درگیری کرده و گفتند که طالبان خواستار جنگ با همسایگان افغانستان نیستند و برای حل هرگونه مشکل، “گفت‌وگو و مذاکره را راه معقول می‌دانند”.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.