Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 46795
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 30 می 2023 - 10:05 |

گفتگوی مقام‌های ایران و امارت اسلامی برای کاهش تنش‌های مرزی

گفتگوی مقام‌های ایران و امارت اسلامی برای کاهش تنش‌های مرزی

در پی درگیری در مرز نیمروز، مقام‌های ایران و امارت اسلامی به منظور کاهش تنش‌های سرحدی مذاکرات را با همدیگر انجام داده اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ تهران و کابل گفته اند آرامش در سرحد برگشته و دو طرف متعهد شده اند چنین درگیری‌ها در آینده هرگز رخ ندهد.

امارت اسلامی تاکید کرده است که افغانستان خواستار جنگ با هیچ همسایه خود نیست وخواهان داشتن روابط دوستانه با ایران است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید: «امارت اسلامی از اول در مورد هر مسئله ای که اتفاق می افتد، باورمند بر مذاکره و مفاهمه است. پس این یک آپشن بسیار خوب است. ما خواهان این هستیم تمام مواردی که وجود دارد و یا نگرانی ای که داریم تنها مذاکره و مفاهمه است که باید درمورد اش بررسی صورت بگیرد.»

وزیر داخله ایران نیز این درگیری را کم اهمیت خوانده و گفته است دروازه سرحدی پل ابریشم بازگشایی شده و مبادلات اقتصادی میان دو کشور از سر گرفته شده است.

احمد وحیدی، وزیر داخله ایران می‌گوید: «درگیری مختصری بود و برطرف شد. مذاکرات هم صورت گرفت با طرف طالبان (امارت اسلامی). حالا مشکلی نداریم. مرز باز و آرام است.»

دو قوماندان ارشد نظامی ایران هم تکرار هر نوع درگیری را در آینده به زیان دو کشور می‌دانند.

قاسم رضایی، قوماندان کل نیروهای نظامی ایران می‌گوید: «ملاقات انجام شده است. حالا آمدیم ببینیم که چه کارهایی طرفین انجام بدهند که این نوع حادثه ناگوار اتفاق نیافتد.»

کیومرث حیدری، قوماندان نیروهای زمینی اردوی ایران می‌گوید: «حسن همجواری را رعایت می‌کنیم، ولی اگر واقعاً جایی احساس شود که طرف مقابل نمی‌خواهد به مقررات تن بدهد، قطعاً با برخورد دیگری مواجه خواهد شد.»

درعین حال شماری از علمای اهل سنت ایران در سیستان و بلوچستان از لحن تند و هشدارآمیز مقام‌های ایرانی به شمول رییس جمهور این کشور در قبال افغانستان انتقاد می‌کنند وتکرار این گونه اظهارات تند را در آینده در قبال همسایگان به نفع ایران نمی دانند.

عبدالرحمن عمرزهی، عالم دین اهل سنت سیستان ‌و بلوچستان ایران می‌گوید: «ادبیات دیپلوماتیک شما درست نبود. مفهوم اظهار نظر شما این بود که این سخن من را جدی بگیرید بعداً گلایه نکنید. آیا این ادبیات درست است؟ چه پاسخی را شما گرفتید؟ سر این ملت را پایین آوردید شما.»

با آنکه ایران روابط دیپلوماتیک با امارت اسلامی دارد، اما تهران مانند سایرکشورهای منطقه وجهان تا حالا امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است. هرچند دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی و تجارتی در دو سال گذشته روابط قابل ملاحظه ای داشته اند اما این روابط در هفته‌‌های اخیر بر سر حقابه دریای هلمند پرتنش شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.