Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ ثور , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 47356
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 18 ژوئن 2023 - 11:24 |

دیدار مقامات ازبکستان و ترکیه با محوریت افغانستان

دیدار مقامات ازبکستان و ترکیه با محوریت افغانستان

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان و سفیر ترکیه در این کشور در دیداری در شهر «تاشکند» اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان و «اولگان بکار» سفیر ترکیه در این کشور در دیداری در شهر «تاشکند» اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

طرفین در این دیدار در مورد اوضاع کنونی افغانستان و تلاش‌های جامعه جهانی و همچنین دو کشور در گسترش همکاری‌های دوجانبه در مسیر افغانستان تبادل نظر کردند.

طرفین در مورد ضرورت تداوم ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و هماهنگی تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند.

سفیر ترکیه بر نقش بزرگ ازبکستان در برقراری صلح بلندمدت و پایدار در افغانستان و همچنین جلب این کشور به فرایندهای همگرایی منطقه‌ای تاکید کرد.

هم اکنون ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود. مبادلات بازرگانی این دو کشور در  سال ۲۰۲۲ میلادی در سطح ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از ۱۶۱۱ شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود.

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ ۱۶ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ ۴ مارس سال ۱۹۹۲ میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.