Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47514
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 24 ژوئن 2023 - 11:42 |

ریاست معارف خوست: حدود ۱۳ هزار دختر و پسر در این ولایت از آموزش محروم استند

ریاست معارف خوست: حدود ۱۳ هزار دختر و پسر در این ولایت از آموزش محروم استند

ریاست معارف خوست می‌گوید که در شماری از ولسوالی‌های دورافتاده‌ی این ولایت، حدود سیزده هزار دختر و پسر از آموزش محروم استند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، مدیر نشرات ریاست معارف این ولایت می‌افزاید که دوری مکتب‌ها و اوضاع بد اقتصادی سبب شده است تا هزاران کودک و جوان به مکتب دسترسی نداشته باشند.

سید کبیر سنگین، مدیر نشرات ریاست معارف خوست در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «نزدیک به ۱۳ هزار دختر و پسر که سن آموزش را تکمیل کرده‌اند، اما به علت دور بودن فاصله، فقر زیاد و دور بودن مرکزهای آموزشی، از آموزش محروم‌اند.»

شماری از باشندگان ولسوالی‌های مختلف خوست نیز نبود مکتب‌ها را از علت‌های مهم محروم شدن فرزندان شان از آموز عنوان می‌کنند و از حکومت سرپرست خواستار رسیدگی به این چالش‌اند.

شامیر حقیار، باشنده ولسوالی نادرشاه کوت خوست، گفت: «در برخی از مناطق ولسوالی نادرشاه کوت مکاتب وجود ندارد، که به علت آن شمار زیادی از کودکان که سن قانونی شمولیت در مکتب را تکمیل کرده‌اند، اما به دلیل این که مکاتب وجود ندارد، از آموزش محروم‌اند. از وزارت معارف می‌خواهیم که در این زمینه به گونه‌ی جدی کار کند.»

نثار محبت، باشنده خوست به طلوع‌نیوز گفت: «در برخی از مناطق و ولسوالی دوردست خوست که مکتب‌ها برای دانش‌آموزان وجود ندارد، نیاز است تا به آنان مکتب ساخته شود.»

شریف شاهین، باشنده دیگر خوست به طلوع‌نیوز گفت: «کودکانی که سن قانونی مکتب رفتن را تکمیل کرده‌اند، برای شان مکتب وجود ندارد و مکاتبی که وجود دارد آن تخریب شده و باید به بازسازی آن توجه شود.»

با این حال، مسوولان محلی خوست کمبود مکتب‌ها در این ولایت را می‌پذیرند و می‌گویند که در مناطق مختلف این ولایت ساخت و ساز نزدیک به ۱۰۰ باب مکتب را با مقام‌های بلندپایه امارت اسلامی شریک کرده‌اند.

شبیر احمد عثمانی، رییس اطلاعات و فرهنگ خوست، گفت: «ریاست معارف ۱۰۰ باب مکتب را که در خوست یک نیاز اساسی است و آنان احساس کرده‌اند، آن را به وزارت پیشنهاد کرده‌اند که پس از منظوری بودجه انکشافی سرنوشت آن روشن خواهد شد.»

صبری یعقوبی، موسی خیل و قلندر از جمله ولسوالی‌های خوست اند که به گفته باشندگان هنوزهم شمار زیادی از کودکان آن‌ها به مکتب رفتن دسترسی ندارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.