Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 47522
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 24 ژوئن 2023 - 13:24 |

امریکا و هند بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

امریکا و هند بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

جو بایدن، رییس‎‌‌جمهور ایالات متحده امریکا و نارندرا مودی، صدراعظم هند در یک بیانیه‌ مشترک بر اهمیت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، این بیانیه در جریان سفر مودی به واشنگتن منتشر شده است. رهبران امریکا و هند در این بیانیه از یک افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات حمایت کرده‌اند.

به نقل از بیانیه، بایدن و مودی وضعیت کنونی بشردوستانه در افغانستان را مورد بحث قرار داده‌ و بر لزوم تداوم ارایه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان توافق کرده‌اند.

احترام به آزادی و حقوق بشری شهروندان افغانستان، از جمله زنان و دختران از دیگر خواست‌های رهبران امریکا و هند از امارت اسلامی است که در این بیانیه مطرح شده است.

رهبران امریکا و هند از امارت اسلامی خواسته‌اند تا به قطع‌نامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند باشند و نباید خاک افغانستان علیه کشوری استفاده شود.

در بخشی از بیانیه‌ رییس‌‌جمهور امریکا و صدراعظم هند آمده است که ایالات متحده و هند برای مقابله با تروریزم جهانی در کنار یکدیگر قرار دارند و تروریزم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز را در همه اشکال و مظاهر آن به صراحت محکوم می‌کنند.

آن‌ها خواستار اقدام هماهنگ علیه همه گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، داعش، لشکر طیبه، جیش محمد و حزب المجاهدین شده‌اند.

با این حال، امارت اسلامی بارها اعلام کرده که خواهان داشتن تعامل مثبت با همه کشورهای جهان به شمول امریکا است اما تاکید کرده که مداخله در امور داخلی افغانستان را نمی‌پذیرد.

امارت اسلامی همچنان گفته که خاک افغانستان بر هیچ کشوری تهدید نیست و امنیت کنونی هم در مقایسه به چهل سال گذشته بی‌نظیر است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در این مورد می‌گوید: «متأسفانه بعضی از حلقات، گمان غالب حلقات غربی تشویش ایجاد می‌کنند و شاید که فعالیت‌های استخباراتی شان هم چنین باشه که کشورها را از افغانستان می‌ترسانند، ما بازهم تکرار می‌کنیم که افغانستان بر هیچ کشوری تهدید نیست، کشورهای منطقه و فرا منطقه هم باید بدانند که افغانستان امن است، کشور با ثبات است و حاکمیت واحد دارد.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.