Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ جوزا , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47249
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2023 - 8:54 |

آغاز به کار مجمع اسلو درباره‌ی مسایل افغانستان آغاز به کار کرد

آغاز به کار مجمع اسلو درباره‌ی مسایل افغانستان آغاز به کار کرد

نشستی زیر نام “مجمع اسلو” درباره‌ی اوضاع افغانستان در ناروی آغاز به کار کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه ناروی گفته است که در این نشست هیاتی از حکومت سرپرست افغانستان و شماری از فعالان مدنی شرکت دارند و انتظار می‌رود عملکرد امارت اسلامی در برابر جامعه جهانی به بررسی گرفته شود.

خانم هویتفلد به خبرگزاری ناروی گفته است که این نشست به سود اسلو و کابل است.

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی، به طلوع‌نیوز گفت: «نشست ناروی توسط انجوهای ترتیب شده که تخصص مذاکرات را با گروه‌های که سابقه خشونت داشتند، دارند و به این حساب از حکومت خود پول می‌گیرند. کسانی‌که از کابل سفر کردند، صلاحیت کدام مذاکره معنادار را در آن‌جا ندارند.»

انتظار می‌رود که در این نشست تعهدهای امارت اسلامی به جهان نیز به بررسی گرفته شود.

از سویی‌هم، هیات ناروی برای مهاجران، برگزاری این نشست را یک فرصت بزرگ برای گفت‌وگو درباره‌ی برطرف شدن بحران اقتصادی و چالش‌های بشری افغانستان دانسته است.

نیل ترنر، رییس دفتر شورای پناهندگان ناروی در افغانستان، گفته است: «ما می‌دانیم که نمایندگان بسیاری از کشورها در این نشست اشتراک خواهند داشت و این نشست فرصت بزرگی‌ست تا درباره‌ی چالش‌ها و اوضاع بشری در افغانستان گفت‌وگو شود. بحران‌ انسانی از جمله مشکلات اقتصادی که در حال حاضر ما در افغانستان با آن روبه‌رو هستیم، تنها از طریق گفت‌وگو قابل حل است. ما کمک می‌کنیم که این گفت‌وگوها حتی پس از بازگشت دیپلومات‌ها به کابل نیز ادامه داشته باشد.»

وزارت خارجه به طلوع‌نیوز تایید می‌کند که عبدالقهار بلخی به نمایندگی از وزارت خارجه، شمس‌الدین منصور به نمایندگی از وزارت داخله و روح‌الله عمر به نمایندگی از وزارت دفاع در نشست اسلو (مجمع اسلو) که روز (سه‌شنبه، ۲۳ جوزا) آغاز شد، حضور دارند.

از سویی‌هم، برخی از بانوان کشور می‌گویند که برگزاری چنین نشست‌ها در برطرف شدن چالش‌های زنان و دختران افغانستان اثر خوب نخواهد داشت.

ثریا پیکان، فعال حقوق زن، به طلوع‌نیوز گفت: «این مجلس هم ممکن یک هفته را در بر بگیرد و یا سه روز را در بر بگیرد. مجلس‌های چند روزه نمی‌تواند که وضعیت افغانستان را تغییر بدهد. فقط آن‌جا بحث صورت می‌گیرد.»

لیلا بسیم، یکی دیگر از فعالان حقوق زن گفت: «برگزاری چنین جلساتی هیچ منفعتی برای مردم افغانستان نداشته و ندارد. به ویژه برای زنان افغانستان، زنانی که امروز از همه حقوق اساسی شان بازمانده‌اند.»

وزارت خارجه پاکستان پیش از این گفته است که حنا ربانی وزیر دولت در امور خارجه و آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در این نشست که برای سه روز ادامه دارد، شرکت می‌کنند.

در سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی نیز نشست ناروی برای افغانستان برای سه روز با حضور سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست، نماینده‌گان جامعه مدنی و متحدان ناروی برگزار شده بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.