Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 46963
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 04 ژوئن 2023 - 16:38 |

نشست کشورهای ذیعلاقه به سرنوشت افغانستان در اسلو

نشست کشورهای ذیعلاقه به سرنوشت افغانستان در اسلو
FO گزارش می دهد که هار از نروی، سویدن، دانمارک و بلجیم از ۵ تا ۱۳ جون بازدید خواهد کرد.
به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتنیک، قرار است مقامات عالی غرب و سایر ذیعلاقه افغانستان در این ماه از اسلو پایتخت نروی دیدار کنند تا آخرین وضعیت افغانستان را بررسی و پیشرفت دولت مؤقت در راستای تحقق وعده های داده شده به جامعه بین المللی را بررسی کنند.
به گفته شخصیت های عالی غرب، نشست اسلو به عنوان آخرین تلاش جامعه بین المللی برای یافتن راه های برای ادامه تعامل با دولت مؤقت افغانستان علیرغم نگرانی ها از اینکه دولت مؤقت به تعهدات خود عمل نکرده است، تلقی می شود.
انتظار می رود یک هیئت پاکستانی به ریاست حنا ربانی کهار وزیر امور خارجه پاکستان در این نشست در اسلو شرکت کند. آصف علی درانی، سفیر جدید برای افغانستان، وزیر را نیز همراهی می‌کند.
در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمده است که وزیر امور خارجه در روزهای ۵ تا ۱۳ جون از نروی، سویدن، دانمارک و بلجیم بازدید رسمی خواهد داشت.
او جلسات وزرا برای بحث در مورد تعامل سیاسی و همکاری در زمینه توسعه، تجارت و تغییرات آب و هوایی برگزار خواهد کرد. او همچنین با قانونگذاران و کارآفرینان محلی دیدار خواهد نمود. وی در بلجیم با نمایندگان پارلمان اروپا و مقامات بلندپایه کمیسیون اروپا دیدار خواهد کرد.
در سویدن، وزیر امور خارجه به عنوان سخنران اصلی در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) شرکت خواهد کرد. او دیدگاه پاکستان را در مورد مسائل منطقه ای و جهانی ارائه خواهد کرد و با تصمیم گیرندگان، کارشناسان، اطاق های فکر و تأثیرگذاران برجسته اروپایی برای بحث در مورد اولویت ها و چالش های سیاست خارجی تعامل خواهد داشت.
با این همه، تاکنون از شرکت او در نشست افغانستان چیزی گزارش نشده است.
در اوایل ماه جاری صدراعظم قطر برای حل تنش ها با جامعه بین المللی گفتگوهای محرمانه ای با رهبر عالی طالبان انجام داد.
نشست ۱۲ می در شهر قندهار در جنوب افغانستان بین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، صدراعظم قطر و هیبت الله آخون زاده، اولین دیدار بین یک رهبر منزوی طالبان و یک رهبر خارجی بود.
دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان این گفتگوها قرار گرفته و در حال “هماهنگی همه موضوعات مورد بحث” از جمله ادامه گفتگو با طالبان است.
این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که از دیگر موضوعاتی که شیخ محمد با هیبت الله مطرح کرده است، لزوم لغو ممنوعیت تحصیل دختران و اشتغال زنان توسط طالبان است.
این نشست نشان دهنده یک موفقیت دیپلماتیک برای قطر است که از محدودیت های طالبان بر زنان انتقاد کرده است و از روابط دیرینه با جنبش اسلام گرا برای فشار برای تعامل بین المللی بیشتر با کابل استفاده می کند.
ایالات متحده از طالبان خواست که ممنوعیت های تحصیل دختران و کار زنان، از جمله در آژانس های سازمان ملل متحد و گروه های بشردوستانه را لغو کند، آزادی حرکت آنها را بازگرداند و افغان های غیرطالبان را وارد دولت کند.
اظهارات این منبع حاکی از آن است که واشنگتن از افزایش سطح مذاکرات غیرمولد به سطح پائین‌تر به امید پیشرفتی که می‌تواند به تنها ممنوعیت‌های جهان پایان دهد و بحران‌های انسانی و مالی شدید را که ده‌ها میلیون افغان را گرسنه گذاشته است، کاهش دهد، حمایت کرده است.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.