Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 47489
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 23 ژوئن 2023 - 13:42 |

هشدار روسیه به آمریکا درباره اعزام نیروهای ناتو به اوکراین

هشدار روسیه به آمریکا درباره اعزام نیروهای ناتو به اوکراین

معاون وزیر خارجه روسیه گفت اعزام نیروهای ائتلاف غربی ناتو به اوکراین اشتباه بزرگ تاریخی خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو از واشنگتن خواسته اشتباه نکند و از اعزام نیروهای ناتو به اوکراین خودداری کند.

این دیپلمات ارشد روس به شبکه «راشا تودی» گفت: «اگر این کار را بکنند، اشتباه بزرگ تاریخی خواهد بود … بنابراین، شدیداً به ایالات متحده که ناتو را کنترل می‌کند هشدار می‌دهیم». به گفته وی، صرف‌نظر از این که چه کسی به نمایندگی از کشورهای این اتحاد غربی صحبت می‌کند، همه چیز در واشنگتن تصمیم‌گیری می‌شود.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق ناتو اوایل ماه میلادی جاری گفته بود در صورتی که کشورهای عضو ائتلاف ناتو از جمله ایالات متحده در نشست آتی این ائتلاف در «ویلینوس» پایتخت لیتوانی ضمانت‌های امنیتی ملموسی به کی‌یف ارائه ندهند، گروهی از کشورهای ناتو احتمالاً تمایل داشته باشند نیروی زمینی برای مبارزه با روسیه به اوکراین اعزام کنند.

اظهاراتی که واکنش شدید «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه را در پی داشت و او هشدار داد در آن صورت مسکو ممکن است به کشورهای اروپایی حمله کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم چهارشنبه هشدار داد رویکرد خصمانه‌ای که آمریکا و ناتو در سیاست خارجی خود پیگیری می‌کنند، به درگیری مستقیم میان قدرت‌های هسته‌ای منجر خواهد شد.

ویلنیوس پایتخت لیتوانی قرار است ۱۱ و ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر) میزبان نشست سران ناتو به ریاست «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این اتحاد نظامی غربی باشد که یکی از موضوعات آن عضویت اوکراین خواهد بود.

با وجود مخالفت دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با عضویت اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه، دولت‌های پاریس و لندن اعلام کرده‌اند موافق پیوستن سریع کی‌یف به این ائتلاف نظامی هستند. وزرای خارجه انگلیس و فرانسه ضمن نامناسب دانستن طرح فعلی برای روند عضویت اوکراین در ناتو، خواستار پیوستن سریع کی‌یف به این ائتلاف نظامی شدند.

این در حالی است که روسیه بارها ضمن هشدار درباره عواقب گسترش ناتو، تاکید کرده یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین، تصمیم رژیم کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. مسکو به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده این «خط قرمز» برای این کشور است. دولت روسیه تأکید دارد گسترش حوزه ناتو به سرزمین‌های شوروی سابق، امنیت ملی و حوزه نفوذ روسیه را تهدید می‌کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.