Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ جوزا , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47210
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 12 ژوئن 2023 - 14:25 |

واکنش امارت اسلامی به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد

واکنش امارت اسلامی به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد

امارت اسلامی گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد را عاری از حقیقت، یکجانبه، مغرضانه و دشمنی آشکار با مردم افغانستان می‌داند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌افزاید که هیچ‌گونه خطری از افغانستان متوجه کشورهای همسایه و جهان نیست و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر کار بگیرد.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که تمامی تصمیم‌های حکومت سرپرست افغانستان در پرتو رهنمودهای شریعت اسلامی، تعهدات دوجانبه، چندجانبه و منافع ملی گرفته می‌شوند.

آقای مجاهد در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «امارت اسلامی افغانستان تمام گزارش شورای امنیت را رد می‌کند. متأسفانه این گزارش بر اساس عقده‌مندی و حتی با روحیه دشمنی ترتیب شده است و تمامی اتهاماتی را که وارد کردند عاری از حقیقت است.»

این درحالی‌ست که شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک گزارش تازه از آن‌چه‌که برگشت امارت اسلامی به سیاست‌های مستبدانه و انحصاری دهه نود پنداشته، انتقاد کرده است.

در گزارش شورای امنیت، درباره افزایش کشت مواد مخدر نیز اشاره شده، اما سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر کاهش چشمگیر یافته است.

آقای مجاهد افزود: «هیچ تهدیدی از افغانستان علیه کشوری دیگر وجود ندارد و نه خاک افغانستان بر ضد کشورها استفاده خواهد شد. هیچ گروهی در این کشور وجود ندارد که کشورهای دیگر را تهدید کند.»

از سویی هم، شماری از آگاهان مسایل سیاسی و نظامی به این باوراند که بجای پخش گزارش‌های ضد و نقیض، هردو طرف باید از راه یک نهاد بی‌طرفانه مشکلات شان را حل بسازند.

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: «بهترین راه این است که ما به این نتیجه برسیم که حکومت فعلی افراد بیش‌تری را در بالاترین سطح حکومتی شامل کنند.»

صادق شینواری، آگاه مسایل نظامی، گفت: «بجای این گزارش‌ها و اتهامات ضد و نقیض، باید یک گروه بی‌طرف تعیین شود و مشخص شود که کدام طرف به توافق دوحه پابند نبوده و پس از آن باید صدای هر دو طرف شنیده شود.»

نجیب‌الرحمن شمال، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «حکومت فعلی باید در زمینه تعهدات با جامعه جهانی گام‌های عملی بردارد و با این کار بی‌اعتمادی ایجاد شده بین هر دو طرف پایان خواهد یافت.»

انحصار صلاحیت‌ها، عدم حضور تمامی اقوام در حکومت، وجود اختلافات بین رهبران حکومت سرپرست، تبدیل شدن افغانستان به پناه‌گاه هراس‌افگنان و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، از مسایلی‌اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش‌اش از آن انتقاد کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.