Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 47204
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 12 ژوئن 2023 - 13:50 |

تاکید پاکستان بر رعایت حق کار و آموزش زنان در افغانستان

تاکید پاکستان بر رعایت حق کار و آموزش زنان در افغانستان

پاکستان بر رعایت مسایل حقوق بشری به ویژه حق کار و آموزش زنان در افغانستان تاکید ورزیده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان در یک گفت‌وگو با بخش انگلیسی شبکه الجزیره، از امارت اسلامی خواسته تا به آنچه که با جهان تعهد کرده، پابند بماند.

آقای زرداری در این باره گفت: «موضع پاکستان درباره افغانستان با موضع جامعه جهانی در قبال این کشور یکسان است. ما همواره از مقام‌های دولت موقت افغانستان درخواست کرده‌ایم تا به تعهدات شان در قبال جامعه جهانی و مردم افغانستان عمل کنند از جمله این‌که به تعهدات شان در زمینه حقوق زنان و آموزش دختران عمل کنند.»

وزیر خارجه پاکستان از حکومت سرپرست همچنان خواسته است تا اجازه ندهد که از خاک افغانستان ضد کشورهای همسایه کارگرفته شود.

بلاول بوتو زرداری تعامل جامعه جهانی را با حکومت سرپرست تنها راه‌حل افغانستان می‌داند، می‌افزاید که حکومت سرپرست افغانستان نیز مسوولیت‌های در برابر جامعه جهانی دارد تا به آن عمل کند.

وزیرخارجه پاکستان افزود: «ما هنوز هم باورمند استیم که تنها تعامل با دولت موقت افغانستان راه‌حل است و نه‌تنها پاکستان بل کل جامعه جهانی باید با دولت موقت افغانستان تعامل داشته باشد زیرا این نفع همه‌ی ماست که افغانستان به یک کشور امن و مرفه تبدیل شود و البته دولت موقت افغانستان نیز مسوولیت دارد تا به تعهداتش در قبال جامعه جهانی عمل کند.»

نعمت‌الله بیژن، آگاه روابط بین‌الملل، گفت: «پاکستان در قبال افغانستان یک سیاست دو پهلو دارد. اول این که می‌خواهد افغانستان ضعیف باشد. دوم این که در کنترول و قبضه پاکستان باشد و دیگر در قسمت مساله حقوق بشر، حقوق زنان و همچنان مشارکت مردم که پاکستان تاکید می‌کند در موضوع خود صادق نیست.»

اما امارت اسلامی در این باره می‌گوید که هموراه به تعهدات‌اش در برابر جهان و کشورهای همسایه پابند بوده است و از کشورهای دیگر نیز می‌خواهد تا به وعده‌های شان با حکومت سرپرست عمل کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در این باره گفت: «امارت اسلامی به تعهداتی که داشته عمل کرده است ولی متسفانه همین کشورهای بودند که با ما در تعهد بودند اما تعهدات خود را تا هنوز نتوانستند عملی بسازند. آن‌ها بودند که وعده کرده بودند که لیست‌های سیاه را از بین می‌برند، اما تا حال نبردند. آن‌ها بودند که پول مردم افغانستان را هنوز هم غصب کردند در بانک‌های خود و هنوزهم پروپاگند می‌کنند در برابر ما.»

پیش از این نیز، سخنگوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفته بود که از بهر اطمینان حکومت پاکستان درباره احتمال تهدیدها از بخش‌های مرزی در برابر پاکستان، تصمیم دارد تا مهاجرانی را که در بخش‌های نزدیک به خط فرضی دیورند زندگی می‌کنند به ولایت‌های دوردست کشور انتقال بدهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.