Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ جوزا , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47237
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2023 - 10:34 |

یونیسف: از هر پنج کودک در افغانستان یک کودک مشغول کار است

یونیسف: از هر پنج کودک در افغانستان یک کودک مشغول کار است
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» در افغانستان گفته است که از هر پنج کودک در کشور، یک کودک مشغول کار است. مقامات امارت اسلامی اما با زیر سوال بردن کمیت کودکان کارگر در افغانستان، گفته اند که آنان برای کودکانی که مجبور به کار هستند، مستمری‌های ماهانه تعیین کرده‌اند.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان می‌گوید که از هر پنج کودک در این کشور، یک کودک مشغول کار است.

یونیسف روز دوشنبه، ۲۲ جوزا، با نشر توییتی نگاشته که صرف‌نظر از هر علت، هدف این نهاد پایان دادن به کار کودکان در همه اشکال است.

به گفته یونیسف، دلیل کار کودکان در کشور مهاجرت، جدایی از خانواده، جراحات ناشی از مهمات منفجرنشده و ترک تحصیل می‌باشد.

هرچند آمار دقیقی از کودکان کارگر در کشور در دسترس نیست اما براساس آخرین آماری که از سوی دولت پیشین ارائه شده، شمار این کودکان در افغانستان به ۳،۷ میلیون نفر می‌رسد اکنون امارت اسلامی این آمار را «غیرواقعی» خوانده است.

شرف الدین شرف، رئیس دفتر وزارت کار و امور اجتماعی در این مورد به بی‌بی‌سی گفته است: « مشاهدات ما نشان می‌دهد که شمار کودکان کارگر در افغانستان بسیار کمتر از این ارقام منتشر شده است. در ولایت‌های بزرگ چون هرات، بلخ ، قندهار و ننگرهار نهایتا، ۵۰۰ تا یک هزار کودک کارگر وجود دارد و نه بیشتر. در کابل از ۳ تا ۴ هزار کودک کارگر بیشتر وجود ندارد».

او افزوده: «ما در مورد کودکان کارگر در افغانستان تحقیق می‌کنیم و در صورتی‌که آن‌ها مجبور به کار‌کردن باشند، این کودکان را به پرورشگاه‌ها و دارالایتام‌های خود تحویل می‌دهیم. کودکانی که بدون سرپرست هستند، آن‌ها را به نهاد خیریه هلال احمر معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها کمک ماهانه صورت بگیرد».

وی همچنین گفته است که امارت اسلامی برای آموزش و کمک اقتصادی به ۱۰هزار و پنجصد کودک کارگر، در تمام ولایت‌های افغانستان «دارالایتام یا پرورشگاه‌» ساخته‌است.

مقامات امارت اسلامی گفته اند که آنان در کنار جمع‌آوری معتادان و گداها از شهر‌ها، کودکان کارگر را نیز جمع‌آوری کرده و به آن عده کودکانی که مجبور به کار هستند، مستمری‌های ماهانه تعیین کرده‌اند.

سازمان ملل در روز جهانی مبارزه با کار کودکان (۱۲جون)، با شعار «عدالت اجتماعی برای همه. به کار کودکان پایان دهید!» بر تسریع تلاش‌ها برای از بین بردن این پدیده تاکید کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.