Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 47944
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 12 جولای 2023 - 8:13 |

آغاز به کار خط آهن بین کشور افغانستان و ایران

آغاز به کار خط آهن بین کشور افغانستان و ایران
سخنگوی گروه طالبان از آغاز به کار خط آهن میان افغانستان و ایران خبر داد.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از منابع خبری ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در برگه تویترش امروز سه شنبه نوشت: “آغاز خط آهن بین کشور ایران و افغانستان و انتقال اموال از ترکیه به افغانستان از طریق روزنک هرات، راه بزرگ تجارتی را بین افغانستان و اروپا باز کرد”.
او در ادامه نوشته است: “سپس انتقال اموال تجارتی افغانستان نیز از همین راه انتقال خواهد شد و نیز طرحه انتقال مسافرین از طریق همین خط آهن همچنان در پلان است”.
در همین حال اداره خط آهن افغانستان زیر کنترل گروه طالبان با نشر خبرنامه ای نوشت: “انتقال مواد تجاری با کشور ایران از طریق خط آهن خواف – هرات اغاز شد”.
در ادامه این اداره نوشته است: “امروز سه شنبه، در ولایت هرات طی مراسم انتقال مواد تجاری با کشور ایران از طریق خط آهن خواف-هرات آغاز شد. در افتتاح این مراسم بر علاوه ملا بخت الرحمن شرافت رئيس عمومي خط آهن افغانستان مقامات بلندپایه افغانستانی و ایرانی حضور داشتند. در آغاز ملا بخت الرحمن شرافت رئیس عمومي اداره خط آهن سخن ارایه کرد و ضمن خیرمقدم به مهمانان از ایران گفت: شروع نقل و انتقالات با ایران نه تنها برای هر دو کشور بلکه برای منطقه نیز مفید است، که این یک خبر خوشایند است”.
در ادامه این خبرنامه آمده است: “در جریان این مراسم به نمايندگي از هیئت ایرانی، نماینده وزارت راه و شهر سازي آقای میرشفیع سخنراني کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است در امر ساخت و توسعه زیربناها بخصوص پروژه های خط آهن، افغانستان را کمک کند”.
این اداره افزوده است: “در دوام این مراسم والی هرات محترم شیخ مولانا نور احمد اسلام جار نیز سخنرانی کرد و گفت: از تمام آنان تشکری ويژه میکنم که در ورود این قطار زحمت کشیده اند، این قطار که از سرحد اروپا به افغانستان آمده است، در تاریخ ثبت میشود.
در ادامه این جلسه والی خراسان رضوي جمهوری اسلامی محترم یعقوب علی نظری سخنرانی کرد و گفت: ایران و افغانستان مشترکات زیادی دارد، دین شان مشترک است و بر اساس این مشترکات میتوانیم کارهای را انجام دهیم، که مفاد اش به ملت های ایرانی و افغانی برسد”.
این اداره اضافه کرده است: “در برخی دیگری از این مراسم سخنگوی ا.ا.ا محترم مولوي ذبیح الله مجاهد سخنرانی کرد و افزود: خط آهن راه خوبی برای اتصال دو ملت است و این ارتباط می تواند مرهمی بر زخم های ملت افغانستان باشد. بعد از آقای مجاهد، مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی محترم مصطفی رضايي سخنرانی کرد و افزود: این قطار که امروز از طریق اش با کشور ایران انتقالات شروع کردیم با زحمات فراوان رسید اما با افتخار در تاریخ ثبت خواهد شد و این تاریخ مژده احیای جاده ابریشم خواهد بود”.
این اداره نوشته است: “در ادامه این جلسه مقامات گوناگون سخنرانی کرد، و در اخیر بین مقامات دو کشور با قطع کردن نوار، انتقالات مواد تجاری با ایران از طریق خط آهن خواف – هرات افتتاح شد.به مناسبت این افتتاحیه بعد پس از پیروزی ا.ا.ا دومین قطار از ایران با حمل ۴۰۰ تن قطار مربوط به فاز اول قطعه ۴ خواف – هرات وارد ایستگاه روزنک ولایت هرات شد. پس از این انتقال مواد تجاری با ایران از مسیر مذکور به طور عادی ادامه می یابد و در اولین قطار ها مواد ساختمانی مربوط فاز اول قطعه ۴ خواف – هرات به ایستگاه روزنک ولایت هرات منتقل می شود”.
این اداره یادآوری کرده است: “ناگفته نماند، که بازسازی خط آهن مذکور توسط اداره خط آهن افغانستان پس از آمدن فتح ا.ا.ا آغاز و پس خاتمه یافت،که با توجه به آغاز انتقال مواد تجاری از طریق آن، فرصت شغلی برای ده ها تن از جوانان و کادرهای کشور فراهم خواهد شد، که در نتیجه درآمد بیت المال افزایش می یابد و به توسعه اقتصادی کمک می کند. اداره خط آهن افغانستان در تلاش است تا اتصال منطقه ای را با کشورهای همسایه از طریق خط آهن توسعه دهد”.
همچنان یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی ایران هم نوشته است، که مسیر ریلی ایران و افغانستان که تا روزنک هرات ادامه دارد، مسیر آسان‌تر و ارزان‌تر برای حمل کالا به افغانستان است و با تسهیل موضوعات امنیتی و ترافیکی در مرز دوغارون صادرات به افغانستان را افزایش می دهد.
او افزوده است: “این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد می کند”.
یادآوری می کنیم، که این خط آهن در سال ۲۰۲۰ از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان و محمد حسن روحانی رئیس جمهور پیشین ایران به صورت آنلاین و از راه دور گشایش پیدا کرد و در آن زمان هر دو رئیس جمهور پیشین کشورها درباره ای پیوندهای دو کشور به سخنرانی پرداختند.
راه آهن هرات – خواف، ۱۳۰ کیلومتر طول دارد که ۷۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان است.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.