Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 47811
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 05 جولای 2023 - 10:23 |

تفاوت سازمان شانگهای با سازمان ناتو

تفاوت سازمان شانگهای با سازمان ناتو

نارندرا مودی، صدراعظم هند میزبان اجلاس مجازی سازمان همکاری شانگهای (SCO) است، رییسان دولت های چین، ایران، روسیه و پاکستان از شرکت کنندگان این اجلاس هستند.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ افغانستان یکی از مسایل مورد بحث در این اجلاس خواهد بود، اما به نظر نمیرسد که اعضای این سازمان علی رغم روابط نزدیک و دیپلوماتیک بعضی از کشورهای عضو با حاکمان افغانستان بر سر این کشور موضع و توافق مشترک از جمله رسمیت شناسی حاکمان آن داشته باشند.
سازمان شانگهای در حالی که برای مقابله با سلطه جویی و سلطه گری امریکا و غرب شکل گرفت، اما هیچ نشانی دیده نمی شود که این سازمان، به چیزی شبیه اتحادیه ی اروپا از نظر اقتصادی و شبیه ناتو از نظر نظامی تبدیل شود.

شانگهای در درون خود منافع و سیاست های متعارض دارند. چین با هند اختلافات ارضی و مرزی دارد. چین با پاکستان دشمنی سنتی هند دارای روابط استراتژیک است که به گونه ای علیه هند تعبیر می شود. چین و روسیه نیز بر سر نفوذ منطقه ای شان در آسیای میانه رقابت و سوءظن دارند. افزون بر این، کشورهای عضو شانگهای مانند اتحادیه ی اروپا و ناتو دارای نظام های مشابه و فرهنگ به هم پیوسته ی غربی نیستند.
بنا بر این سازمان شانگهای علی رغم جنگ اوکراین که روسیه در مقابل غرب و ناتو قرار گرفته است نمی تواند به اتحادیه ی اروپا و ناتوی آور-آسیا تبدیل شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.