Monday, 13 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۴ ثور , ۱۴۰۳ - 6 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48061
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 18 جولای 2023 - 10:13 |

رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شد

رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شد

توبیاس الوود، رییس کمیته منتخب دفاعی پارلمان انگلیس در مقاله‌ای به دیلی تلگراف خواهان بازنگری سیاست دیپلوماتیک کشورش در قبال کابل شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای الوود پیشنهاد می‌کند که بریتانیا سفارت خود را در کابل باز و گفت‌وگو را با افغانستان آغاز کند زیرا به باور او سفارت کشورش به دلیل مشکلات امنیتی نه بل به دلیل مسایل سیاسی بسته شده است.

رییس کمیته منتخب دفاعی پارلمان بریتانیا، گفت: «من نمی‌خواهم طالبان را خوش بسازم و می‌دانم که سیاست‌های آنان با آرمان‌‌های ما همسو نخواهد شد. اما، می‌بینیم که این کشور خسته از جنگ حاضر است که سازش کند.»

این مقام بریتانیایی می‌گوید که زمان آن فرا رسیده که با دولت کنونی افغانستان کاری کند تا این کشور از ورود به مرحله بعدی «بی ثباتی، هراس‌افگنی و ​​مهاجرت گسترده» نجات داده شود.

آقای الوود در این مقاله نوشته است که باید درباره کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد تجدید نظر شود. او تصریح کرد: «هیات سازمان ملل متحد در افغانستان و رویکرد دیپلماتیک خود را در کابل بررسی کنید.»

آقای الوود می‌افزاید که غرب باید از تداوم خشم خود دست بردارد زیرا بحران کنونی افغانستان تنها به ملت آسیب می‌رساند.

به باور رییس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا، افغانستان پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی به «پیشرفت‌های واقعی» دست یافته و مردم این کشور نیز نسبت به این وضعیت «راضی» هستند و در حال حاضر این کشور نسبت به دهه ۱۹۷۰، صلح‌آمیزتر است.

شماری از آگاهان سیاسی به تعامل مثبت با افغانستان تاکید دارند و بازگشایی سفارت انگلیس در افغانستان را چراغ سبز در روابط سیاسی با کشورها می‌دانند.

جنت فهیم چکری، آگاه مسایل سیاسی گفت: «دیدگاه من این است که کشورهای که هراس دارند با افغانستان  یگانه راه که می‌توانند درست مبارزه کنند و جلو مشکلات را در افغانستان بگیرند تعامل مثبت و نزدیک با حکومت حاکم در افغانستان داشته باشند.»

احمد خان اندر، آگاه مسایل سیاسی و نظامی، گفت: «بازگشایی سفارت انگلستان می‌تواند یک چراغ سبز برای کشورهای منطقه و جهان باشد و امیدوار استیم که امارت اسلامی از اظهارات جدید رییس پارلمان بریتانیا استفاده خوبی بخاطر روابط دیپلوماتیک و سیاسی با کشورهای منطقه و جهان نمایند.»

پس از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان سفارت‌خانه‌های برخی کشورهای خارجی در کشور مسدود شد و تا کنون هیچ کشوری امارت اسلامی را به‌ رسمیت نشناخته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.