Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 47872
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 09 جولای 2023 - 8:10 |

سفر کاردار سفارت انگلیس به افغانستان؛ «از دیدار گسترده تا همزمانی با افشای بیشتر جنایات جنگی»

سفر کاردار سفارت انگلیس به افغانستان؛ «از دیدار گسترده تا همزمانی با افشای بیشتر جنایات جنگی»

رابرت چترتون دیکسون، کاردار سفارت انگلیس برای افغانستان، همزمان با افشای بیشتر گزارش جنایات جنگی نیروهای ویژه این کشور در افغانستان، به کابل سفر کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، کاردار سفارت انگلیس در این سفر با مقامات مختلف گروه طالبان از جمله، مولوی محمد کبیر، سرپرست ریاست الوزرای طالبان، امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان دیدار کرده است.

او پس از پایان این سفر در صفحه تویتر خود نوشت که من در این سفر «طیف وسیعی از گفتگوهای صریح» با طالبان داشته ام.

کاردار سفارت انگلیس در افغانستان گفته است که طالبان به او گفته اند که در زمینه مبارزه با مواد مخدر، بهبود امنیت و مبارزه با فساد پیشرفت کرده اند.

او تأکید کرده است که «من نگرانی عمیق خود را در مورد احکامی که حقوق زنان و دختران را تضعیف می کند، به وضوح بیان کردم.»

کاردار سفارت انگلیس برای افغانستان گفته است که با طالبان توافق کرده که دو طرف می توانند اقدامات عملی را برای کمک به مردم افغانستان، از جمله در زمینه بهداشت و آموزش انجام دهند.

قدردانی طالبان از بریتانیا

سرپرست وزارت خارجه طالبان از کاردار سفارت انگلیس برای افغانستان، برای «عدم حمایت از مخالفان مسلح» این گروه قدردانی کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه طالبان آمده است که «آقای متقی از موقف بریتانیا مبنی بر عدم حمایت از مخالفین مسلح علیه حکومت افغانستان قدردانی نمود و افزود که بریتانیا باید با اطمینان و جرأت به تعامل جلو آید.»

از زمان تسلط دوباره گروه طالبان بر افغانستان، «جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود و «جبهه آزادی افغانستان» که متشکل از فرماندهان و نیروهای نظامی حکومت پیشین افغانستان است، در برابر این گروه به مقاومت مسلحانه دست زده اند.

طالبان پیش از این بارها وجود گروه های مقاومت مسلحانه را در داخل افغانستان انکار کرده بودند، اما در دیدار با کاردار سفارت بریتانیا، برای اولین بار در این مورد اعتراف کردند.

در خبرنامه طالبان به نقل از کاردار سفارت انگلیس آمده است که «آقای دیکسون از سفرش به افغانستان اظهار خرسندی نمود و گفت که با تحکیم امنیت و ثبات پس از دهه‌ها در افغانستان رصت پیشرفت در بخش‌های تجارت، صحت و آموزش مساعد شده است و امیدوارم که روابط بین بریتانیا و افغانستان بهبود یابد.»

کاردار سفارت انگلیس برای افغانستان با شمار زیادی از مقامات طالبان دیدار کرده است که در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قراردارند.

در خبرنامه های که طالبان از این دیدارها منتشر کرده، آمده است که او از برنامه های این گروه حمایت کرده و قول همکاری با آنها را داده است.

سکوت طالبان در مورد جنایت جنگی بریتانیا در افغانستان

سفر کاردار سفارت انگلیس برای افغانستان همزمان با افشای بیشتر جنایت جنگی نیروهای ویژه آن کشور در افغانستان همراه شد.

در حالی که کاردار سفارت انگلیس مشغول دیدار با مقامات طالبان بود، وزارت دفاع آن کشور برای اولین بار تأیید کرد که نیروهای سرویس ویژه هوایی آن کشور در مرکز تحقیقات «جنایت جنگی» در افغانستان قرار دارند.

بر اساس گزارش های مستند و اسناد و شواهدی که وکلای مدافع خانواده های داغدار در یک تحقیق عمومی ثبت کرده اند، نیروهای ویژه بریتانیایی ممکن است ۸۰ شهروند غیرنظامی افغانستان را بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ کشته باشند.

گزارش های که بر اساس شواهد و اسناد منتشر شده، نشان می دهد که یکی از سربازان نیروهای ویژه بریتانیا در یک مأموریت شش ماه در ولایت هلمند در جنوب افغانستان، ۳۵ غیرنظامی را «شخصا» کشته است.

اما مقامات مختلف طالبان در دیدارهای خود با کاردار سفارت انگلیس در مورد «جنایت جنگی» نیروهای آن کشور در افغانستان، هیچ اشاره ای نکرده اند و در عوض از آن کشور قدردانی کرده است.

این در حالی است نیروهای ویژه بریتانیا در جستجوی افراد طالبان، به خانه های شهروندان غیرنظامی افغانستان هجوم برده اند و آن ها را کشته اند.

شهروندان افغانستان از سکوت طالبان در برابر جنایت جنگی نیروهای ویژه بریتانیا در کشور، انتقاد می کنند و می گویند که فعالیت های «تروریستی» این گروه باعث شد که نیروهای خارجی بهانه برای کشتار غیرنظامیان پیدا کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.