Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48201
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 23 جولای 2023 - 11:40 |

مطیع الحق خالص در نشست ترکیه خواهان همکاری جهانی با افغانستان شد

مطیع الحق خالص در نشست ترکیه خواهان همکاری جهانی با افغانستان شد

مطیع الحق خالص، رییس جمعیت هلال احمر افغانی در نشستی در ترکیه گفته است که افغانستان بیش از هر زمان دیگر نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارد.

به گزارش گزوه آژانس خبری صدای پامیر، آقای خالص در این نشست که به منظور بررسی بحران بشری و وضعیت اقتصادی افغانستان در ترکیه برگزار شده بود، خواهان همکاری جهان با افغانستان شده است.

نشست مشترک جمعیت هلال احمر افغانستان با کشورهای ترکیه، قطر، بریتانیا، استرالیا، کانادا، آلمان، ناروی، فنلند، دنمارک و فدراسیون بین‌المللی جوامع ملی روی وضعیت بشری و اقتصادی افغانستان به میزبانی استانبول برگزار شد.

عرفان الله شرف‌زوی، سخنگوی جمعیت هلال احمر افغانستان در باره این نشست گفت: «مولوی مطیع الحق خالص در این نشست گفته که در افغانستان از سالیان زیاد تا حالا وضعیت اقتصادی خوب نبوده و برای این جامعه جهانی باید به افغانستان کمک کند.»

همزمان با این، نمایندگان کشورهای اشتراک کننده در این نشست وعده سپردند تا کمک‌های بشری به مردم افغانستان را افزایش دهند و توجه جامعه جهانی را برای کمک به نیازمندان در این کشور، جلب کنند.

از سویی‌هم، برخی آگاهان اقتصادی می‌گویند تا زمانی‌که نظارت جدی و حساب‌دهی دقیق از کمک‌های بشردوستانه در کشور صورت نگیرد، کمک‌های جامعه جهانی موثریت بنیادی نخواهد داشت.

شاکر یعقوبی، آگاه مسایل اقتصادی به طلوع‌نیوز گفت: «تا زمانی‌که نظارت لازم و پاسخ‌دهی در قسمت کمک‌رسانی به مردم افغانستان ایجاد نشود، اطمینان سطح موثریت این کمک‌ها زیاد قابل ملاحضه نخواهد بود.»

فردوس بهگزین، یکی دیگر از آگاهان مسایل اقتصادی گفت: «خوب است که این کمک‌ها برای زیربناها استفاده شود تا زیربناها تکمیل شوند و بالای شان کار شود تا بعدها بتوانیم از منابع داخلی افغانستان به خاطر کمک کردن به مردم فقیر و بیچاره ما به شکل دوام‌دار استفاده بکنیم.»

وزارت اقتصاد می‌گوید که برنامه‌های کوتاه مدت و طویل مدت را برای مبارزه با بحران‌های بشری در کشور روی دست دارد.

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد به طلوع‌نیوز گفت: «راه اندازی پروژه‌های کلان اقتصادی، پروژه‌های اشتغال‌زا و پروژه‌های نیمه تمام از عمده‌ترین محورهای کاری ما بر غلبه با مشکلات است.»

پیش از این فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ گفته بود که بیش از ۲۸ میلیون شهروند افغانستان که بیشتر بانوان و کودکان هستند، با فقر و تنگ‌دستی روبه‌رو اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.