Monday, 13 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۴ ثور , ۱۴۰۳ - 6 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48584
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 10 آگوست 2023 - 14:50 |

تلاش وزیر اقتصاد آلمان برای توجیه ضعف اقتصادی کشورش

تلاش وزیر اقتصاد آلمان برای توجیه ضعف اقتصادی کشورش

وزیر اقتصاد آلمان بحران گاز ناشی از قطع واردات گاز روسیه و تورم را از دلایل تضعیف اقتصاد کشورش دانسته و تاکید کرد که آلمان باید سخت روی مسئله شایستگی رقابت خود کار کند.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان، “رابرت هابک”، وزیر اقتصاد آلمان بحران گاز و تورم را از دلایل تضعیف اقتصاد کشورش می داند و بر این عقیده است که آلمان اکنون باید موانع سرمایه گذاری را برطرف کند.

البته وی علیرغم رکود اقتصادی فعلی، وضعیت اقتصاد آلمان را خیلی تیره نمی بیند. وی در گفتگویی با نشریه دی سایت گفت: : ما بیمار نیستیم، اما کمی کم بلدیم.. اخیراً آلمان به دلیل وضعیت بدتر اقتصادی نسبت به سایر کشورها، دوباره مرد بیمار اروپا تلقی شده است.

هابک این وضعیت را اینگونه توجیه کرد که آلمان یک کشور صادراتی است. وی افزود: صادرات ما را ثروتمند کرده است و در نتیجه اقتصاد بسیار قوی رشد کرده است. وی افزود: اما اگر اقتصاد جهانی، به عنوان مثال در چین، ضعیف شود، ضربه شدیدتری به آلمان خواهد زد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: علاوه بر این، تنها همین یک سال پیش بود که ما حدود نیمی از گاز وارداتی خود را از دست دادیم و این در حالی است که کشورهای دیگر چنین وابستگی به روسیه نداشتند.علاوه بر این، تقاضای داخلی به دلیل تورم بالا ضعیف تر است. به گفته هابک تورم به این معنی است که مردم پول کمتری دارند، نرخ بهره بالا به این معنی است که سرمایه گذاری ها گران می شود و سرمایه گذاری کمتری انجام می شود. این را می توان به عنوان مثال در تضعیف روند ساخت و ساز مسکونی مشاهده کرد.

وی افزود: این تلخ و بدبینانه به نظر می رسد، اما هدف بانک های مرکزی محدود کردن سرمایه گذاری ها برای مهار افزایش بیشتر تورم است.

بانک‌های مرکزی مانند بانک مرکزی اروپا (ECB) در مبارزه با تورم بالا، نرخ‌های بهره را در سراسر جهان افزایش داده‌اند. اقتصاد آلمان در اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳ کوچک شد و در بهار دچار رکود شد. بسیاری از کارشناسان همچنین انتظار کاهش تولید ناخالص داخلی در کل سال جاری را دارند.

هابک اعتراف کرد که آلمان باید سخت روی مسئله شایستگی رقابت خود کار کند. وی افزود: ما باید موانع سرمایه گذاری را برداریم، بروکراسی را کاهش دهیم و الزامات گزارش دهی بی شمار را ساده کنیم . به گفته وی شلختگی سیاسی برای این منظور وجود دارد و اکنون باید از بین برود.

به گفته بسیاری از شرکت ها، آلمان به عنوان یک مکان تجاری در دو سال گذشته رشد منفی داشته است. بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقات بازار Kantar Public در میان ۱۵۰ شرکت آلمانی، حدود یک چهارم در حال بررسی انتقال مکان تولید خود هستند.

بر این اساس اکثر شرکت ها (۶۱ درصد) آلمان را به عنوان یک مکان تجاری «کمتر جذاب» (۴۶ درصد) یا «غیر جذاب» (۱۵ درصد) می دانند.

موسسه ایفو اهداف نظامی دولت آلمان برای افزایش بودجه به دو درصد بازده اقتصادی را زیر سوال برد

در این شرایط همچنین بر اساس محاسبات مؤسسه IFO، آلمان دوباره نمی تواند هدف اعلام شده توسط اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مبنی بر صرف دو درصد از بازده اقتصادی برای دفاع در سال ۲۰۲۴ را به دست آورد.

پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان یک “نقطه عطف” را در پارلمان آلمان اعلام کرد و گفت که این کشور از این پس – سال به سال – بیش از دو درصد از تولید ناخالص داخلی را در زمینه دفاعی سرمایه گذاری خواهد کرد. به گفته وی بوندسوهر ۱۰۰ میلیارد یورو از یک صندوق ویژه برای سرمایه گذاری ها و پروژه های تسلیحاتی دریافت خواهد کرد. بر اساس گزارش موسسه ایفو، تنها ۱٫۲ میلیارد یورو از این ۱۰۰ میلیارد یورو تا اواسط سال ۲۰۲۳ پرداخت شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.