Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ ثور , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 48564
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 09 آگوست 2023 - 14:53 |

ذبیح الله مجاهد: امارت اسلامی مسئول ناکامی امنیتی پاکستان نیست

ذبیح الله مجاهد: امارت اسلامی مسئول ناکامی امنیتی پاکستان نیست

امارت اسلامی ضمن رد دوباره بار ادعاهای پاکستان و دست داشتن شهروندان افغان تصریح کرده که افغانستان مسئول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه نیست.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، امارت اسلامی افغانستان بار دیگر ادعاهای پاکستان مبنی بر دست داشتن شهروندان افغان در حملات تروریستی فرامرزی را رد نموده و تصریح کرده که افغانستان مسئول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه نیست.

در اعلامیه‌ای که ناوقت روز سه شنبه از سوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی منتشر شده، آمده است: «امارت اسلامی افغانستان کاملاً این ادعاها را رد می‌کند و به مقامات پاکستانی یادآوری می‌کند که افغانستان کشوری است که تازه از جنگ‌های طولانی بیرون برآمده و در هیچ کشور دیگری خصوصاً کشورهای همسایه خواهان ناامنی نیست.»

اعلامیه افزود: «حکومت افغانستان بار دیگر بر موقف اصولی خود تاکید می‌کند که اجازه نمی دهد از خاک افغانستان برخلاف امنیت کدام کشور دیگری استفاده شود، اما این بدان معنا نیست که افغانستان مسئول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه است.»

امارت اسلامی اظهار داشت که در بیست سال گذشته، منطقه «قربانی اشغال خارجی به رهبری امریکا و سیاست‌های غلط بعضی از کشورهای منطقه» بوده که هنوز هم آثار آن احساس می‌شود.

اعلامیه افزود که «پاکستان باید وضعیت امنیتی خود را با دقت مدیریت کند و دنبال راه حلی در داخل خانه خود باشد.»

به گفته امارت اسلامی، در سال گذشته ۱۴۴۴ هجری قمری در افغانستان، ۱۸ نفر از داعشی‌های پاکستانی در عملیات‌های مختلف در افغانستان کشته شدند که در خاک افغانستان دست به انفجار و حمله زده ‌بودند و ده‌ها تن دیگر زنده گرفتار شدند که اسناد و مدارک همه نزد امارت اسلامی موجود است.

در اعلامیه آمده است: «ما به جای اینکه انگشت اتهام به سوی طرف پاکستانی بگیریم، حکومت افغانستان تدابیر امنیتی خود را تقویت کرده که الحمدلله نتیجه‌اش را می‌بینیم. لازم به ذکر است که اگر کسی در پاکستان حمله می‌کند و یا خون مسلمانان افغانستان و پاکستان را به نام داعش می‌ریزد، باید با هم به دنبال راه حلی باشیم، اتهام‌زدن راه حل نیست.»

اعلامیه افزود: «اینکه حمله‌ بر علمای دین و مدارس در افغانستان و منطقه یک توطئه کلانی است که جریان دارد، در این باره ارگان‌های کشفی ما قبلاً معلومات به دست آوردند و برای جلوگیری از آن در افغانستان عملیات موثری انجام داده‌ اند و در این زمینه معلومات را با کشورهای منطقه شریک ساختند، اما متاسفانه برخی کشورها اقدامات به موقع انجام ندادند.»

آقای مجاهد گفت که جلوگیری و کنترول حملات در داخل خاک پاکستان به عهده امارت اسلامی نیست، بلکه وظیفه ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آن کشور است که بخش زیادی از بودجه کشور خود را برای همین مصرف می‌کنند.

وی افزود: «در دو سال گذشته تقریباً که یک حکومت مستقل و مسئول در افغانستان ایجاد شد، وضعیت امنیتی در افغانستان و منطقه به میزان قابل توجهی بهتر شده است. این که حوادث امنیتی فقط در پاکستان افزایش یافته است، پاکستان باید برای آن راه حلی در کشور خود بیابد.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.