Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48803
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 19 آگوست 2023 - 13:40 |

سفیران پیشین کانادا و استرالیا در افغانستان خواهان تعامل با امارت اسلامی شدند

سفیران پیشین کانادا و استرالیا در افغانستان خواهان تعامل با امارت اسلامی شدند

عارف للانی و نیکولا گوردون سمیت سفیران پیشین کانادا و استرالیا در افغانستان، تعامل با امارت اسلامی مهم خوانده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای للانی، سفیر پیشین کانادا برای افغانستان در گفت‌وگو با یک شبکه کانادایی گفته است که کشورش نباید افغانستان را ترک می‌کرد و حالا هم زمان باز شدن سفارت کانادا و تعامل با حکومت سرپرست افغانستان فرا رسیده است.

عارف  للانی در این باره گفته است: «من فکر می‌کنم که آنان هیچ تعهدی برای حقوق بشر ندارند. در عین حال من فکر می‌کنم که ما نمی‌‌توانیم یک پیشرفت تدریجی داشته باشیم، مگر این‌که ما در آن‌جا حضور داشته باشیم. پس نیاز است که ما آن‌جا باشیم.»

او در این گفت‌وگو از پاکستان، ایران و عربستان سعودی خواسته است تا با کارگیری از هرم فشار در افغاسنتان، حقوق بشر در افغانستان رعایت شود.

عارف  للانی افزود: «نیاز است تا از قدرت مالی و نفوذ کشورهای که طالبان به آنان گوش می‌دهند از جمله ایران، پاکستان و عربستان سعودی استفاده شود و ما باید بالای آنان تحمیل کنیم تا بالای طالبان فشار بیاورند.»

در همین حال، نیکولا گوردون سمیت سفیر پیشین استرالیا در افغانستان نیز گفته است که نیاز است تا برای پشتیبانی از مردم افغانستان با امارت اسلامی تعامل شود.

نیکولا گوردون سمیت در این باره گفته است: «آنان به پشتیبانی فراتر از کمک‌های ساده بشردوستانه نیاز دارند، آنان به سرمایه‌گذاری، خدمات ضروری و حمایت برای رشد اقتصادی‌شان نیاز دارند. برای این‌که بدانیم بهترین راه برای بازگشت دختران افغان به مکتب‌ کدام است، لازم است که با طالبان تعامل داشته باشیم.»

زلمی افغان‌یار، آگاه مسایل سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: «برقرار کردن روابط سیاسی و دیپلوماتیک کشور‌ها بر اساس تعریف منافع ملی شان است. اگر استرالیا و کانادا هم می‌خواهند که سفارت‌های‌شان را در کابل باز کنند، بدون ‌شک برنامه‌ای دارند که می‌خواهند بر اساس آن منافع شان مطرح بحث شود.»

همزمان با این، سخنگوی امارت اسلامی تاکید می‌ورزد که برای ایجاد اعتماد و رفع مشکلات کنونی نیاز است تاجهان با امارت اسلامی تعامل کند.

ذبیح الله مجاهد به طلوع‌نیوز گفت: «تماس‌ها بین ملت‌ها بسیار قوی به پیش می‌رود و باعث اعتماد بین هم می‌شود و بعضی مشکلات و عدم تفاهم‌ها که باعث شده جلو پیشرفت را بگیرد، به گونه عادی حل خواهد شد.»

این در حالی‌ست که بیش از دو سال از حاکمیت دوباره امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد؛ اما تا کنون هیچ کشوری حکومت امارت اسلامی را به‌ رسمیت نشناخته‌ است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.